TR EN

GIDA KİMYASI VE BİYOKİMYASI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GKP106 GIDA KİMYASI VE BİYOKİMYASI 2 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı gıda bileşenleri hakkında bilgi sahibi olmak ve üretim sırasında meydana gelen kimyasal ve biyokimyasal değişimler ile gıda üretimi arasında ilişki kurmayı sağlamaktır.
İçerik: Gıdalarda makro (su, karbohidratlar, proteinler, lipidler) ve mikro (vitaminler, mineraller, pigmentler, tat ve koku maddeleri, organik asitler) yapı taşlarının kimyası, reaksiyonları ve bu bileşenlerde meydana gelebilecek değişikliklerin gıda üzerindeki etkileri

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gıdalarda bulunan makro ve mikro bileşenlerin kimyasal yapısını, sınıflandırılmasını ve özelliklerini bilir.
Gıdaların işlenmesi ve üretimi sırasında oluşan kimyasal ve biyokimyasal değişimleri öğrenir ve yorumlar.
Gıdalarda ortaya çıkan olumlu veya olumsuz değişimlerin kontrol mekanizmasını bilir.
Enzimlerin gıda endüstrisinde kullanım alanlarını bilir.
Gıdalarda bulunan doğal lezzet ve renk bileşiklerini bilir.
Gıdalarda bulunan mineral ve vitaminlerin yapısını ve zenginleştirme amacı ile sanayide kullanım alanlarını bilir.
Gıda katkı maddeleri hakkında bilgi sahibi olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür araştırması Tanışma ve gıda kimyası e biyokimyasına giriş Anlatım
2 Literatür araştırması Su Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür araştırması Karbonhidrat; kimyasal yapı, sınıflandırma ve adlandırma Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür araştırması Karbonhidrat ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür araştırması Lipitler; kimyasal yapı, sınıflandırma ve adlandırma Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür araştırması Lipitler ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür araştırması Proteinler; kimyasal yapı, konformasyon, sınıflandırma ve özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Biyoaktif bileşikler ve doğal renk maddeleri Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür araştırması Vitaminler Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür araştırması Mineral Maddeler Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür araştırması Enzimler Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür araştırması Lezzet bileşikleri Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür araştırması Gıda katkı maddeleri Anlatım, Soru-Cevap
15 - Genel tekrar Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Demirci, M. (2019). Gıda kimyası. Kutupyıldızı yayınları
Saldam, İ. (2005). Gıda kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları
Gökalp, H.Y., Nas, S., ve Certel, M. (2002). Biyokimya-I''temel yapılar ve kavramlar''. Pamukkaale Üniversitesi Yayınları
Zeece, M. (2020). Introduction to the chemistry of food. Academic Press

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda yönetmelik ve mevzuat koşullarını kavrayarak risk tespitinde bulunur.
2
2
Gıda bileşenlerinin karakteristik özelliklerini analiz eder.
4
3
Etkin bir şekilde numune alabilir, deney ve analiz aracılığıyla veri toplar.
0
4
Gıdaların mikrobiyolojik analizlerini gerçekleştirir.
0
5
Elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
2
6
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine bağlı üretilen ürünlerin kalite kontrolü ve kalite kriterlerinin tespitinde bulunur.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel matematik ve fen bilimleri konularında temel teknik bilgileri kullanır.
0
2
Gıda ürünleri ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olup bu bilgileri gıda işlemede kullanır.
5
3
Gıda alanında farklı ve güncel tekniklerle araştırma yapıp bilgilerini kullanır.
2
4
Gıda alanında, mesleki etik ve genel ahlaki değerleri benimser.
5
5
Gıda ile ilgili mikrobiyolojik terimleri kullanır.
0
6
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine ilişkin bilgi kazanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretir ve AR-GE çalışmalarında yer alır.
1
2
Gıda sektöründe üretim ve/veya AR-GE alanlarında sorumluluk alır.
0
3
Gıda güvenliği ve üretim teknolojileri ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda maddelerine ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelere ilişkin öngörülen kontrol ve analizleri yürüterek ilgili mevzuata uygunluğunun tespiti sorumluluğunu alır.
0
2
Gıda Laboratuvarlarında deney yaparak, sonuçları sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
0
3
Gıda laboratuvarlarında alanı ile ilgili temel cihaz ve ilgili teknolojileri kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda laboratuvardaki fiziksel, kimyasal, duyusal ve mikrobiyoloji analizleri uygular.
0
2
Gıda hijyen uygulamalarında görev alır.
0
3
Sorumlulukları dahilinde takım çalışmalarında yer alır veya bireysel çalışır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir.
5
2
Kendini yenileyerek alanındaki mesleki ve akademik gelişmeleri sürdürür, geliştirir ve kullanabilir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlayabilir.
3
2
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkili biçimde kullanır.
3
3
Alanı ile ilgili güncel çalışmaları takip edecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
0
4
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
1
5
Alanı ile ilgili ekip çalışmalarında yer alabilir.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda sorumluluk alabilir.
5
2
Çeşitli gıda ürünlerinin üretim ve kalite tespitinde görev alabilir.
5
3
Gıda hijyeni ve sanitasyonunun değerlendirilmesinde yetkinliği bulunabilir.
0
4
Gıda mevzuatının takibi ve uygulanmasında görev alabilir.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0