TR EN

AMBALAJLAMA TEKNOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GKP204 AMBALAJLAMA TEKNOLOJİSİ 4 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi FATMA EBRU KOÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile öğrencilere öncelikle gıdalardaki temel bozulma reaksiyonları anlatılarak ambalajın önemi ve gerekliliği bilgisi verilmesi amaçlanır. Devamında gıda ambalajında kullanılan malzeme çeşitleri ve özellikleri hakkında bilgi verilir. Bu çerçevede gıda sektöründe ambalaj seçiminde bilinmesi gereken kriterler buna bağlı olarak ambalaj tasarımında dikkat edilmesi gereken noktalar ile ilgili bilgi sahibi olması sağlanması amaçlanmaktadır.
İçerik: 1.GIDALARDA BAŞLICA BOZULMA REAKSİYONLARI VE AMBALAJIN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ 2.CAM AMBALAJLAR 3.METAL AMBALAJLAR 4.ALÜMİNYUM AMBALAJLAR 5.PLASTİK AMBALAJLAR 6.KAĞIT AMBALAJLAR 7.GIDALARIN KONTROLLÜ VE MODİFİYE ATMOSFERDE MUHAFAZASI 8.MİGRASYON 9.BİYOBOZUNUR AMBALAJ MATERYALLERİ 10.AKILLI AMBALAJLAR 11.YENİLEBİLİR KAPLAMALAR (Ambalajlar) 12.NANO AMBALAJLAR 13.AMBALAJLAMADA BAR-KOD (Çizgi Kod) SİSTEMİ 14.AMBALAJLAR ÜZERİNDE Kİ SEMBOL VE İŞARETLER

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ambalajların gıdaları korumada fonksiyonunun, gerekliliğinin ve öneminin farkına varır.
Ambalajların gıdaların raf ömrüne olan etkisini anlar.
Gıda Ambalaj Malzemelerini ve özelliklerini detaylı olarak tanır.
Gıdaya göre en uygun ambalajın seçilmesinde dikkat edilmesi gereken kriterleri öğrenerek uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür araştırması Ambalajın Tanımı ve fonksiyonlar Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür araştırması Ambalaj-Gıda bozulmaları arasındaki ilişki Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür araştırması Cam Ambalajlar Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür araştırması Metal Ambalajlar-Teneke Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür araştırması Metal Ambalajlar -Alüminyum Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür araştırması Plastiğin tanımı, Plastiklerin Sınıflandırılması, üretilmesi, Plastiklerin Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür araştırması Polialkenler, Polietilen, LDPE, HDPE, LLDPE Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Polipropilen, PP Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür araştırması Değiştirilmiş polialkenler, Polivinilklorür(PVC), PVdC Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür araştırması Polistiren (PS), Polivinilalkol(PVOH), Poli(tetrafloretilen) PTFE Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür araştırması Termoplastik Poliester, Polietilentereftalat PET, Polikarbon PC, Naylon(Poliamid) Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür araştırması Biyobozunur ambalajlar, Geçirgenlik, Vakum ve modifiye atmosferde paketleme, Aseptik ambalajlama Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür araştırması Akıllı ambalajlar, Kağıt ambalajlar, BAR-KOD (Çizgi Kod) Sistemleri Anlatım, Soru-Cevap
15 - Genel tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Üçüncü, M. (2013). Gıda Ambalajlama Teknolojisi. ASD.
Prof. Dr. Cengiz Caner, Gıda Ambalajlama, Ambalajlama Bilimi ve Teknolojisi, NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK
Frank A. Paine, Heather Y. Paine, (2012) A Handbook of Food Packaging, Springer US
Silvestre, C. ve Cimmino, S. (2013).Ecosustainable Polymer Nanomaterials for Food Packaging. CRC Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda yönetmelik ve mevzuat koşullarını kavrayarak risk tespitinde bulunur.
2
2
Gıda bileşenlerinin karakteristik özelliklerini analiz eder.
0
3
Etkin bir şekilde numune alabilir, deney ve analiz aracılığıyla veri toplar.
0
4
Gıdaların mikrobiyolojik analizlerini gerçekleştirir.
0
5
Elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
0
6
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine bağlı üretilen ürünlerin kalite kontrolü ve kalite kriterlerinin tespitinde bulunur.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel matematik ve fen bilimleri konularında temel teknik bilgileri kullanır.
0
2
Gıda ürünleri ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olup bu bilgileri gıda işlemede kullanır.
1
3
Gıda alanında farklı ve güncel tekniklerle araştırma yapıp bilgilerini kullanır.
3
4
Gıda alanında, mesleki etik ve genel ahlaki değerleri benimser.
5
5
Gıda ile ilgili mikrobiyolojik terimleri kullanır.
0
6
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine ilişkin bilgi kazanır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretir ve AR-GE çalışmalarında yer alır.
5
2
Gıda sektöründe üretim ve/veya AR-GE alanlarında sorumluluk alır.
5
3
Gıda güvenliği ve üretim teknolojileri ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda maddelerine ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelere ilişkin öngörülen kontrol ve analizleri yürüterek ilgili mevzuata uygunluğunun tespiti sorumluluğunu alır.
5
2
Gıda Laboratuvarlarında deney yaparak, sonuçları sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
0
3
Gıda laboratuvarlarında alanı ile ilgili temel cihaz ve ilgili teknolojileri kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gıda laboratuvardaki fiziksel, kimyasal, duyusal ve mikrobiyoloji analizleri uygular.
0
2
Gıda hijyen uygulamalarında görev alır.
0
3
Sorumlulukları dahilinde takım çalışmalarında yer alır veya bireysel çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir.
5
2
Kendini yenileyerek alanındaki mesleki ve akademik gelişmeleri sürdürür, geliştirir ve kullanabilir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlayabilir.
3
2
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkili biçimde kullanır.
2
3
Alanı ile ilgili güncel çalışmaları takip edecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
1
4
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5
5
Alanı ile ilgili ekip çalışmalarında yer alabilir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda sorumluluk alabilir.
4
2
Çeşitli gıda ürünlerinin üretim ve kalite tespitinde görev alabilir.
3
3
Gıda hijyeni ve sanitasyonunun değerlendirilmesinde yetkinliği bulunabilir.
3
4
Gıda mevzuatının takibi ve uygulanmasında görev alabilir.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 33 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0