TR EN

BİYOKİMYA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BIK111 BİYOKİMYA 2 3 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İLKSEN SARI O
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Biyokimya ile ilgili temel kavramları, metabolizmanın önemli rekasiyonları olan glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon, glikojenez, glikojenoliz reaksiyonları, yağ yağ asidi oksidasyonu ve üre döngüsü, protein, enzim, nükleik asit, vitamin, mineral ve hormonların yapı ve fonksiyonları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır.
İçerik: Metabolizma, Makromoleküller, Biyomoleküllerin reaksiyonları ve metabolizma faaliyetlerini içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Biyokimyada temel kavramları tanımlar.
Canlı organizmalarda kimyasal dönüşüm: metabolizmayı özetler.
Glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon ve toplam ATP kazanımı, glikojenoliz ,glikoneogenezi tanımlar
Yağlar ve yağ asidi oksidasyonu,üre döngüsünü tanımlar.
Protein, Enzimlerin, Nükleik asitlerin, Vitaminlerin, Eser elementlerin ve Hormonların yapı ve fonksiyonlarını tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders konuları ile ilgili güncel bilgilerin kontrolü Ders içeriği ve konusunun anlatılması: Dersin tanıtılması. Biyokimyaya Giriş, Metabolizma ve Temel Kavramlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
3 Literatür taraması Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücre, hücre organelleri ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Apoptoz ve Nekroz, Hücrede Madde İletimi; Transport Anlatım, Video, şekil, soru cevap
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak. Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Proteinlerin yapısı, hemoglobin, kollagen, elastin Anlatım, Video, şekil, soru cevap
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Enzimler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Karbonhidrat metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Lipitlerin yapı ve fonksiyonları, Lipid ve lipoproteinlerin metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Nükleik asitlerin yapısı Anlatım, Video, şekil, soru cevap
13 Literatür taraması Vitaminler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak, kitap bölümü okumak. Eser elementler ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmaları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi
Kosova, F. (2019). Sağlık Yüksekokulları için Tıbbi Biyokimya. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Nelson, D. ve Cox M. Çeviri: Elçin Y. M. (2016). Lehninger Biyokimyanın Temel İlkeleleri. Ankara: Palme Yayıncılık
Harvey, V. and Ferrier, D. (7th Edition, 2017). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel, klinik tıp bilimleri ve adli tıp hakkında yeterli birikim sahibi olmak adli tıp alanında teorik ve pratik bilgiyi kullanma yeteneğini sağlar.
3
2
Uygun yöntem ile teknikleri seçerek ve uygulayarak, adli tıp ve otopsi işlemlerinde karşılaşılabilecek problemleri tanımlama, çözme ve postmortem örnek alma yeteneğini sağlar.
0
3
Otopsi yapım tekniklerini uygulama becerisine sahip olmak ve modern görüntüleme tekniklerini kullanabilmek, gerekli olan ekipmanları seçme yeteneğini sağlar
0
4
Otopsiyi gerçekleştirme ve otopsi sonucunda ölüm nedenini belirleme konusunda neticeye ulaşma yeteneğini sağlar.
3
5
Türkçe ve İngilizceyle yeterli şekilde kendini ifade etme yeteneğine sahip olmak, belirli konularda iletişim ve topluluk önünde fikirlerini belirtmek için özgüven ve mesleki yeterlilik yeteneğini sağlar.
0
6
Hayat boyu yeni şeyler öğrenme gerekliliği bilinci, teknoloji ve kendini yenileme yeteneği ile olur.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Otopsi yaparken ihtiyaç duyulan malzemeleri temin etme ve pratik olarak modern teçhizatlarla otopsi işlemini uygulama yeteneğini sağlar.
2
2
Bilgilere erişme ve bu amaca göre gerekli kaynak araştırması yapmak, bilgi kaynaklarının kullanılması yeteneğini sağlar.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
4
2
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4
2
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
0
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
5
3
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
3
2
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
0
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
0
4
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
0
5
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
6
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4
2
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
0
3
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
0
4
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
0
5
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
5
6
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
5
7
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0