TR EN

SAĞLIK HİZMETLERİ PAZARLAMASI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SIP205 SAĞLIK HİZMETLERİ PAZARLAMASI 3 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. PINAR GENÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencileri; sağlık kurumlarında pazarlama aktivitelerinin sağladığı avantajlar; sağlık kurumlarında klasik pazarlama karması elemanlarının formüle edilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi ve kontrol edilmesi; sağlık hizmeti alıcılarının satın alma davranışlarının ve karar verme süreçleri; bu tüketicilerin memnuniyetini etkileyen faktörler, sağlık hizmetleri için kurumsal imaj geliştirmeye yönelik pazarlama iletimi stratejilerinin geliştirilmesine yönelik temel prensipler hakkında analiz edilir.
İçerik: Pazarlama ile ilgili temel kavramlar ve pazarlamanın tarihsel gelişimi, pazarlama çeşitleri, pazarlama fonksiyonlarının sınıflandırılması, hizmet pazarlaması, hizmetlerin özellikleri ve sağlık hizmetleri pazarlamasının tarihsel gelişimi, Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın önem kazanmasına neden olan faktörler, sağlık hizmetleri pazarlamasında ürün ve ürün (hizmet) politikaları, sağlık hizmetleri pazarlamasında fiyat ve fiyat politikaları, sağlık hizmetleri pazarlamasında dağıtım politikaları kazanımları tanımlanır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Karmaşık pazarlama çevresinin sağlık kurumlarında pazarlama yönetimi alanındaki etkilerini analitik olarak kavrar.
Sağlık tüketicilerinin karar verme sürecini kavrama ve sağlık tüketicilerinin etkili şekilde bölümlendirir.
Sağlık kurumları için amaca yönelik ve etkili pazarlama karması stratejileri formüle eder, uygular, değerlendirir ve kontrol eder.
Sağlık kurumları için pazarlama iletişimi stratejileri doğrultusunda marka yönetimi alanında karar verme yeteneği ve pazarlama iletişimi etmeni olarak marka kavramı hakkında bilgi ve yetenek sahibi olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Taraması Ders içeriği ve konularının tanıtılması - Sağlık Hizmetleri Pazarlamasına Giriş Anlatım - Soru - Cevap
2 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmetlerinde pazarlamanın temel unsurları Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmetlerinde pazarlama aktivitelerini etkileyen çevresel unsurlar Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık tüketicileri pazarı ve satın alma davranışının analiz edilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmeti alıcılarının bölümlendirilmesi ve hedef pazar seçimi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
6 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmetlerinin konumlandırılması ve farklılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
7 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık Hizmetlerinde Pazarlama Karması Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmeti özellikleri ve hizmet kalitesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
10 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık hizmeti fiyatlandırma stratejileri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
11 Araştırma - Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık kurumlarında reklam, satışta özendirme, halkla ilişkiler, ve doğrudan pazarlama uygulamalarının yönetilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
12 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık kurumlarında dağıtım kanallarının tasarlanması ve yönetilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı - Görsel Kaynaklar Sağlık kurumları için müşteri yönetimini ve müşteri tatmini Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
14 Yazılı - Görsel Kaynaklar Pazarlama iletişimi yönetimi sağlık kurumlarında imaj yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı - Görsel Kaynaklar Değerlendirme Anlatım - Soru - Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Philip Kotler and Roberta N. Clarke, Marketing for Health Care Organizations, Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey
Tengilimoğlu D, Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2014
Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Anadolu Üniversitesi Yayınları
Gümüş S, Sağlık Hizmetlerinin Pazarlaması ve Reklamın Etkileri, 2013

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık ve Sağlık hizmetleri ile ilgili konularda yeterli bilgi düzeyine sahiptir.
5
2
Sağlık muhasebesi ve sağlık maliyet yönetimi uygulaması yapılır.
0
3
Sağlık mevzuatı,sağlık yönetimi,tıbbi terminoloji,sağlık kurumlarında kaynak planlaması,sağlık hizmetleri pazarlaması,tıbbi terminoloji ve sağlık mevzuatı donanımına sahiptir.
0
4
Hastane otomasyon yöntemleri kullanılır.
0
5
Sağlık sektörü ile ilgili bilgileri güncel tutar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sektöründe karşılaşılan sorunlar hakkında bilgi sahibidir.
5
2
Sağlık sektöründe karşılaşılan sorunlara çözümler üretir.
5
3
Sağlık kurallarını bilir ve sağlık kurallarına göre hazırlanır.
5
4
Hastane yönetimi ile ilgili karar alabilecek bilgiye sahiptir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık muhasebesi ve maliyeti hesaplarını yapar.
0
2
Sağlık hizmetlerinde görev ve mesuliyet alır.
4
3
Hastane otomasyon yöntemlerini kullanır.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sistemlerinin sorunlarını bilir sorunlara yönelik çözümler üretir.
4
2
Sağlık kurumlarında, hasta kabul, , randevu, vezne, insan kaynakları, kalite birim,danışma faaliyetlerini yerine getirir.
4
3
Sağlık hizmeti üreten,sunan işletmelerde görev alır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takım çalışması olan birimlerde etkin biçimde çalışır.
5
2
Yüklendiği sorumluluğu başarılı ve hızlı biçimde yerine getirir.
4
3
Sağlık alanını ve alanın risklerini bilerek bağımsız kararlar alır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumlarının bağlı olduğu resmi kurumları bilir.
5
2
Sağlık kurumları ile ilgili güncel olayları takip eder.
5
3
Sağlık kurumları işletmeciliği ile ilgili eğitim programlarını takip eder,sağlık kurumları ile ilgili gerekli olan bilgi kaynaklarına ulaşır.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hasta ve hekim arasında iletişim sağlar.
5
2
Hasta gizliliği konusunda yetkindir.
5
3
Hasta ve hasta yakınları ile iletişim kurar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sektörüne has terminoloji bilgisine sahiptir.
4
2
Sağlık kurumları yönetimi,sağlık yönetimi konularında yetkin bilgiye sahip olması gerektiğini bilir.
5
3
Sağlık sektörünü iyi bilerek stratejik kararlar verir.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0