Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP204 | İLK YARDIM | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ERKAN BULUT-Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile ilk yardımın temel ilke ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İlk yardım dersi; ilk yardımın temel uygulamaları, çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulamaları, kanamalar, zehirlenmeler, acil taşıma teknikleri, kırık , çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulamaları konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İlk yardım temel ilke ve uygulamalarını bilir. |
İlk yardımın temel prensiplerini uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
Yetişkinlerde temel yaşam desteği uygular. |
Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
Solunum yolu tıkanıklığı gibi acil solunum yolu müdahalelerini yapar. |
Kanamalara yönelik ilk yardım prensiplerini uygular. |
Baş ve boyun yaralanmalarında ilk yardım prensiplerini bilir. |
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım prensiplerini bilir. |
Zehirlenmelerde ilk yardım uygular. |
Acil taşınma tekniklerini bilir ve uygulama becerisine sahiptir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | İlk yardımın temel uygulamaları | Anlatım |
2 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | İlk yardımda İnsan Vücudunu Tanıma | Anlatım |
3 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yetişkinlerde temel yaşam desteği | Anlatım |
4 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Dış ve iç kanamalarda İlk Yardım | Anlatım |
5 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Şoklarda İlk Yardım | Anlatım |
6 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yanık Donma Ve Sıcak Çarpması | Anlatım |
7 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Temel Yaşam Desteği Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması | Anlatım |
10 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması | Anlatım |
11 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Tıkanma ve Boğulmalarda İlk Yardım, Hemlich Manevrası | Anlatım |
12 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Bilinç bozukluklarında ilk yardım | Anlatım |
13 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yaralanmalarda ilk yardım | Anlatım |
14 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Kırık ,Çıkık Ve Burkulmalarda İlk Yardım | Anlatım |
15 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Acil taşıma teknikleri , Rentek Manevrası | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Erden, S. (2021). Sağlık Bilimlerinde İlk Yardım ve Uygulamaları. (2021). Akademisyen Kitabevi. |
Somyürek, H. İ., Kumaş, H., Kumaş, A., Koç, A. (2007). İlk yardım teknikleri: ilkyardım : "yaşamı ölümden ayıran ince çizgi". Endonezya: Palme Yayıncılık. |
O'Connor, F. (2014). Advanced First Aid for First Responder on Scene.Xlibris UK. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip; insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olabilmelidir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aldıkları eğitim-öğretim doğrultusunda bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek,sorunları tespit ederek çözüm arayan nitelikli teknik elemanlar hedeflenmektedir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel fizik ve kimya kavramlarını açıklayabilme.
|
2 | |||||
2 |
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik.
|
2 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyodiagnostik alanında tüm alt branşlarda çalışabilecek ve radyoloji uzmanı ve diğer sağlık personeli ile koordinasyon sağlayabilecek nitelikli teknik personel, veri toplayıp sonuç oluşturarak, sorunlar karşısında ekip elemanı olarak görev alır ve verilen görevleri bağımsız olarak yerine getirebilir.
|
3 | |||||
2 |
Sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü çekimleri yapabilme ve elde edilen verileri değerlendirebilme.
|
2 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle öğrenme gereksinimlerini belirler ve bilgi kaynaklarına ulaşır.
|
2 | |||||
2 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen yetkinlikte olunmalıdır.
|
2 | |||||
2 |
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyodiagnostik alanında temel mesleki yeterliliklere sahip; iş güvenliği konusunda yeterli ve sorumluluk alabilecek; insan sağlığını koruma kurallarına uyacak yeterlilikte olmalıdır.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 1 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |