Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DYP212 |
DİYALİZ HASTALARINDA PSİKOLOJİK SORUNLAR |
3 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlar sağlık, hastalık, ruh sağlığı, beden imgesi, umut-uyum, kendini tanıma, davranış, tutum, kişilik gelişimi ve kişilik bozuklukları, kültür ve psikiyatri, ölüm, kronik hastalık ve aile, organ bağışı ve psikososyal yaklaşımlar, diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar, evde bakım konularında bilgi vermeyi amaçlar |
İçerik: |
Ruh Sağlığı ile ilgili Temel Kavramlar,Beden imgesi,Uyum, Kendini Tanıma Kişilik Gelişimi ve Bozuklukları,Psikosomatik Hastalıklar,Anksiyete Bozuklukları Depresyon,Diyaliz Hastalarında Görülen Ruhsal Bozukluklar,Diyaliz Hastası ve Sosyal Çevresi ile İlişkileri Diyaliz Hastalarında Görülen Psikoseksüel Bozukluklar |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ruh sağlığı yerinde olan kişilerin özelliklerini bilir. |
Ruh sağlığını etkileyen ve bozan faktörleri bilir. |
Kronik hastalıklarda görülen ruhsal problemleri tanır. |
Diyaliz hastalarında görülen ruhsal problemlere doğru yaklaşmayı öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Ruh Sağlığı ile ilgili Temel Kavramlar |
- |
2 |
- |
Beden imgesi,Uyum, Kendini Tanıma |
- |
3 |
- |
Kişilik Gelişimi ve Bozuklukları |
- |
4 |
- |
Psikosomatik Hastalıklar |
- |
5 |
- |
Anksiyete Bozuklukları |
- |
6 |
- |
Depresyon |
- |
7 |
- |
Diyaliz Hastalarında Görülen Ruhsal Bozukluklar I |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Diyaliz Hastalarında Görülen Ruhsal Bozukluklar II |
- |
10 |
- |
Diyaliz Hastalarında Görülen Ruhsal Bozukluklar III |
- |
11 |
- |
Diyaliz Hastalarında Görülen Ruhsal Bozukluklar IV |
- |
12 |
- |
Diyaliz Hastası ve Sosyal Çevresi ile İlişkileri |
- |
13 |
- |
Diyaliz Hastalarında Görülen Psikoseksüel Bozukluklar |
- |
14 |
- |
Olgu Sunumu |
- |
15 |
- |
Olgu Sunumu |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Yüregen, B.,Gökdoğan, F.,Nural, N.(2015).Diyaliz Teknikerleri için Nefroloji Kitabı,Akademisyen Kitapevi |
Eryılmaz, A.(2018).Psikolojik Sorunlara Müdahale ve Kendi Kendine Yardım Kitabı.Pegem Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp ve bu süreçlere katılabilme.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Diyaliz makinesini işlem için hazırlayabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilme
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Diyaliz işleminden sonra makineyi yeniden kullanıma hazır hale getirebilme.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
16 |
0 |
72 |
|
Genel Toplam |
72 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|