Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
FTP205 |
ORTEZ-PROTEZ VE YARDIMCI CİHAZLAR |
3 |
3 |
3 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. TUĞÇE BİLGİÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Temel ortez kavramı, amaçları, alt-üst ekstremite ve gövde patolojilerinde sık kullanılan ortez yaklaşımları konusunda temel oluşturacak teorik bilgi birikimi oluşturmak; alt ve üst ekstremite amputasyonlarından sonra, amputasyon seviyesi ile uyumlu olarak uygulanacak protezler konusunda ve yardımcı cihazların kullanımı ile ilgili temel bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Ortezlerin tanımı, sınıflandırılması, alt ekstremite patolojileri ve kullanılan ortezler, spinal patolojiler ve ortezleri, üst ekstremite patolojileri ve kullanılan ortezler, alt ve üst ekstremite amputasyon nedenleri ve seviyeleri, ampütasyon seviyelerine göre yapılacak protez uygulamaları konusunda temel bilgiler, farklı protez uygulamaları, doğru protez uygulamaları, mobiliteye yardımcı cihazlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ortezin tanımını yapabilir. |
Ortezlerin kullanım amaçlarını, hedeflerini sıralayabilir. |
Ortezlerin kullanım süresini, bakımını ve hasta üzerinde uygulanabilirliğini açıklayabilir. |
Gövde, alt ve üst ekstremitede sık karşılaşılan patolojilere yönelik ortez yaklaşımlarını tanımlayabilir. |
Protezle ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
Alt ve üst ekstremite amputasyon seviyelerini sıralayabilir. |
Alt ve üst ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanabilecek protez uygulamalarını açıklayabilir. |
Alt ve üst ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanan protez komponentlerini bilir. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanan protez komponentlerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Kaynaklardan okuma |
Orteze Giriş ve Temel Kavramlar |
İnteraktif Sunum |
2 |
Kaynaklardan okuma |
Ayak Patomekaniği ve Ortezleme |
İnteraktif Sunum |
3 |
Kaynaklardan okuma |
Ayakbileği- Ayak Ortezleri (AFO) |
İnteraktif Sunum |
4 |
Kaynaklardan okuma |
Diz Ortezleri, Diz- Ayakbileği ve Ayak Ortezleri (KAFO) |
İnteraktif Sunum |
5 |
Kaynaklardan okuma |
Omurga Ortezleri |
İnteraktif Sunum |
6 |
Kaynaklardan okuma |
Üst Ekstremite Ortezleri |
İnteraktif Sunum |
7 |
Kaynaklardan okuma |
Proteze Giriş ve Temel Kavramlar |
İnteraktif Sunum, |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynaklardan okuma |
Protez Ayaklar |
İnteraktif Sunum |
10 |
Kaynaklardan okuma |
Transtibal Ampütasyon ve Protez Uygulamaları |
İnteraktif Sunum |
11 |
Kaynaklardan okuma |
Diz Dezartikülasyonu ve Protez Uygulamaları |
İnteraktif Sunum |
12 |
Kaynaklardan okuma |
Transfemoral Ampütasyon ve Protez Uygulamaları |
İnteraktif Sunum |
13 |
Kaynaklardan okuma |
Kalça Dezartikülasyonu ve Protez Uygulamaları |
İnteraktif Sunum |
14 |
Kaynaklardan okuma |
Üst Ekstremite Ampütasyonları ve Protez Uygulamaları |
İnteraktif Sunum |
15 |
Kaynaklardan okuma |
Mobiliteye Yardımcı Cihazlar |
İnteraktif Sunum |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Şener G., Erbahçeci F.(2015). Protezler. Pelikan Kitabevi. |
Kaya Ö. (2019). Endikasyondan Pratiğe Ortez Protez. Hipokrat Kitabevi. |
Kevin K Chui, Milagros Jorge, Sheng-Che Yen, Michelle M. Lusardi. (2019). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. Elsevier. |
Bek N. (2020). Ortezler. Hipokrat Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
82 |
|
Genel Toplam |
82 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|