TR EN

TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE ARŞİV SİSTEMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ADP204 TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE ARŞİV SİSTEMİ 3 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. IŞIL ÇEKÇİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Veri, bilgi, belge, doküman, tıbbi doküman ve dokümantasyon konularında öğrenciye temel kavramları tanıtarak mesleki uygulama alanları olan sağlık kurumlarında bulunan arşivlerin tanımı, mimari özellikleri ve organizasyon yapılarını kavratmaktır.
İçerik: Bu dersin kapsamı; tıbbi doküman ve tıbbi dokümantasyonun tarihçesi, ilgili kavramlar, dokümanların temel özellikleri, kapsamı, önemi, başlıca kullanıcıları, kayıtların oluşturulması, hizmete sunulması, hasta dosyaları arşivi, arşivlerde kullanılan indeksler, organizasyon modelleri ve e-sağlık programından oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Veri, bilgi, doküman, dokümantasyon, tıbbi doküman ve dokümantasyon hasta dosyası, hasta dosyaları arşivi kavramlarını kullanır.
Tıbbi bilgi ve belgelerin önemini kavrar.
Hasta kaydı oluşturur.
Hasta dosyalarının önemini ve kullanım alanlarını açıklar.
Hasta dosyaları arşivlerin özelliklerini ve mimari yapılarını açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı, Görsel Kaynaklar Dersin tanıtımı, işleyiş şeklinin anlatılması ve tıbbi dokümantasyon konularına genel bakış ANLATIM, SORU CEVAP
2 Literatür Taraması Tıbbi dokümantasyon ile ilgili kavramlar ANLATIM, SORU CEVAP
3 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi doküman ve tıbbi dokümantasyonun tarihçesi ANLATIM, SORU CEVAP
4 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi dokümanların temel özellikleri ANLATIM, SORU CEVAP
5 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların kapsamı ANLATIM, SORU CEVAP
6 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların önemi ANLATIM, SORU CEVAP
7 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların kullanımı ve başlıca kullanıcıları ANLATIM, SORU CEVAP
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması Tıbbi kayıtların oluşturulması, düzenlenmesi ANLATIM, SORU CEVAP
10 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların düzenlenmesi ANLATIM, SORU CEVAP
11 Yazılı, Görsel Kaynaklar Tıbbi kayıtların saklanması ve hizmete sunulması ANLATIM, SORU CEVAP
12 Yazılı, Görsel Kaynaklar Hasta dosyalarının numaralanması ve sıralanması ANLATIM, SORU CEVAP
13 Yazılı, Görsel Kaynaklar Hasta dosyaları arşivlerinde kullanılan indeksler ANLATIM, SORU CEVAP
14 Yazılı, Görsel Kaynaklar Hasta dosyaları arşivi, organizasyon modelleri ve mimari özellikleri ANLATIM, SORU CEVAP
15 Yazılı, Görsel Kaynaklar Sağlıkta E-Dönüşüm (E-sağlık) ANLATIM, SORU CEVAP
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Prof. Dr. Aylanur ATAKLI. (2016). Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik. Güneş Tıp Kitabevleri.
Reinhold Haux. (2006). Health İnformation Systems- Past, Present, Future. International Journal of Medical Informatics. (75). 268-281
AUZEF, Tıbbi Dokümantasyon ve Arşiv Sistemi Ders Notları. https://cdn-acikogretim.istanbul.edu.tr/auzefcontent/ders/tibbi_dokumantasyon_ve_arsiv_bilgisi/1/index.html
Şahin KAVUNCUBAŞI; Selami YILDIRIM. (2018). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitabevi
MEGEP. (2008). Tıbbi Arşivleme. Ankara. http://ismek.ist/files/ismekOrg/file/2013_hbo_program_modulleri/tibbiarsivleme.pdf

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olabilme.
0
2
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik kazanabilme
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İlgili olduğu sağlık alanı ile ilgili olarak bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını kullanmada yetkinlik kazanabilme.
3
2
Hekim ile birlikte bir ekip oluşturulmasında ve birlikte çalışmada yetkinlik kazanabilme.
2
3
Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurabilmede yetkinlik kazanabilme.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri takip etmede yetkinlik kazanabilme.
3
2
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik kazanabilme.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hijyen kurallarını uygulamada yetkinlik kazanabilme.
0
2
İlkyardım uygulamada yetkinlik kazaabilme.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik kazanabilme.
4
2
Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimseme ve uygulamada yeterlilik kazanabilme.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki sorumluluğu taşıyabilmede yeterlilik kazanabilme.
3
2
Mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığı edinmede yetkinlik kazanabilme.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik kazanabilme.
4
2
Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinlik kazanabilme.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Muayenehane tasarımı ve yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği ve kalite yönetimi konusunda bilgi sahibi olma ve bu konulara uygun davranabilme,
3
2
Mesleki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme ve ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası gündemi irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirebilme,
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 6 6
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 104
Genel Toplam 104
Toplam İş Yükü / 25.5 4,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0