Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ADP211 |
KORUYUCU DİŞ HEKİMLİĞİ YARDIMCILIĞI |
3 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. SEBİLE BÜŞRA GÜLLÜOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Diş hekimi klinik yardımcısının görev ve sorumluluklarının öğrenilmesi ile klinikte kullanılan cihaz ve malzemelerin tanınmasını amaçlamaktadır. |
İçerik: |
Mesleğe giriş, klinik yardımcının görev ve sorumluluklarınının, diagnoz ile oral radyografi cihazlarının, genel anestezi uygulamalarının, cerrahi, protetik ve ortodontik tedavilerin temel ilkeleri ve kullanılan malzemelerin tanıtılmasıdır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Mesleğe giriş, klinik yardımcının görev ve sorumluluklarını öğrenir. |
Diagnoz ile oral radyografi cihazlarını öğrenir. |
Diş hekimliğinde genel anestezi uygulamalarını öğrenir. |
Cerrahi, protetik ve ortodontik tedavilerin temel ilkelerini ve kullanılan malzemeleri öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Mesleğe giriş ve temel ilkeler, klinik yardımcının görev ve sorumlulukları |
- |
2 |
- |
Diagnoz nedir? Anamnez, muayene türleri, muayene takımı |
- |
3 |
- |
Oral radyolojinin tanımı, oral radyografi cihazları ve bölümleri |
- |
4 |
- |
Oral radyolojinin tanımı, oral radyografi cihazları ve bölümleri |
- |
5 |
- |
Çekim aletleri ve yardımcı cerrahi ekipman |
- |
6 |
- |
Diş hekimliğinde genel anestezi uygulamaları |
- |
7 |
- |
Protetik diş tedavisinin temel ilkeleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Protetik diş tedavisinin temel ilkeleri |
- |
10 |
- |
Hareketli ve Sabit Protezler |
- |
11 |
- |
Protez hastalarında bilgilendirme, takip ve eğitim |
- |
12 |
- |
Ortodontinin temel prensipleri |
- |
13 |
- |
Ortodontik modeller, hareketli ve sabit ortodontik apareyler |
- |
14 |
- |
Ortodontik aparey kullanma ve hijyen eğitimi |
- |
15 |
- |
Genel Tekrar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Kılıçarslan, M.A., Dört Elli Diş Hekimliğinde Yardımcı Personel ve Klinik Yönetimi, Palme Yayıncılık, 2013 |
Uzel, İ., Ortodonti, Hatipoğlu Yayınları, Ankara, 1993 |
Mehmet Ali Kılıçarslan, Dört Elli Diş Hekimliğinde Yardımcı Personel ve Klinik Yönetimi, Palme Yayıncılık |
Gülay Varlı Uzun, Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği, Güneş Tıp Kitapevleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik kazanabilme
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İlgili olduğu sağlık alanı ile ilgili olarak bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını kullanmada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Hekim ile birlikte bir ekip oluşturulmasında ve birlikte çalışmada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurabilmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri takip etmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hijyen kurallarını uygulamada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
İlkyardım uygulamada yetkinlik kazaabilme.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimseme ve uygulamada yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki sorumluluğu taşıyabilmede yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığı edinmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Muayenehane tasarımı ve yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği ve kalite yönetimi konusunda bilgi sahibi olma ve bu konulara uygun davranabilme,
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme ve ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası gündemi irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirebilme,
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
2 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
2 |
8 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
51 |
0 |
100 |
|
Genel Toplam |
100 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|