TR EN

ENFEKSİYON KONTROL VE STERİLİZASYON DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP216 ENFEKSİYON KONTROL VE STERİLİZASYON 3 3 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Enfeksiyon hastalıkları ve enfeksiyon kontrolünün prensiplerinin anlatılması, sterilizasyon dezenfeksiyon ve hijyen konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri Hastane enfeksiyonları ve hastane enfeksiyonlarından korunma Sağlık personeli ve el yıkama Üst solunum yolu enfeksiyonları Pnömoniler Akut ishaller Üriner sistem enfeksiyonları A gurubu beta-hemolitik streptokok (AGBHS) enfeksiyonları Akciğer ve akciğer dışı organ tüberkülozu Viral hepatitler Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Acquiredimmunodeficiencysyndrome (AIDS) ve korunma Kan ve kan ürünleri transfüzyonunun enfeksiyözkomplikasyonları Kan ile bulaşan enfeksiyonlar ve sağlık personeli

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisini kavrar.
Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensiplerini açıklayabilir.
Enfeksiyon kontrolünün prensiplerini tanımlayabilir.
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini kavrar.
Epidemi, endemi, pandemi gibi epidemiyolojik kavramları açıklar.
Halk sağlığını koruma ve kontrol etme prensiplerini ve önemini kavrar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Araştırma Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
2 Literatür tarama, Araştırma Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisi ve Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensipler Konu anlatımı, Soru-Cevap
3 Literatür tarama, Araştırma Enfeksiyon hastalıklarının nedenleri , belirti ve bulguları Konu anlatımı, Soru-Cevap
4 Literatür tarama, Araştırma Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları, kişisel korunma yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
5 Literatür tarama, Araştırma Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
6 Literatür tarama, Araştırma Solunum yoluyla bulaşan hastalıklar Konu anlatımı, Soru-Cevap
7 Literatür tarama, Araştırma Kan ve kan ürünleri yoluyla bulaşan hastalıklar Konu anlatımı, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Araştırma Sterilizasyon Yöntemleri ve prensipleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
10 Literatür tarama, Araştırma Isı ile sterilizasyon yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
11 Literatür tarama, Araştırma Işın, filtrasyon ve kimyasallar ile sterilizasyon Konu anlatımı, Soru-Cevap
12 Literatür tarama, Araştırma Dezenfeksiyon Yöntemleri ve prensipleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
13 Literatür tarama, Araştırma Isı, ışın ve kimyasal dezenfeksiyon yöntemleri Konu anlatımı, Soru-Cevap
14 Literatür tarama, Araştırma Hijyen ve el hijyeni Konu anlatımı, Soru-Cevap
15 Literatür tarama, Araştırma Genel Tekrar Konu anlatımı, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Dezenfeksiyon, Antisepsi, Sterilizasyon Derneği (DAS) Kongre Kitapları
Kart Yaşar K, Sağlık Bilimlerinde Enfeksiyon Hastalıkları ve Sterilizasyon Dezenfeksiyon, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020
Canturan S.Y, Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği, Nobel tıp kitabevleri, 2019
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirl, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, (2017), İstanbul Tıp Kitabevleri
Weber D, Talbot T. Mayhall’s Hospital Epidemiology and Infection Prevention, Fifth Edition. 2020.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili kullanım bilgisine sahip olup Türkçe yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve güzel bir şekilde kullanıp gerektiğinde Türkçe metin hazırlar, En temel düzeyde İngilizce, dinleme, anlama, okuma ve yazma becerilerine sahiptir, Türk gençliğini, Türk Cumhuriyetinin yakın tarihi ve Atatürkçü Düşünce hakkında bilgi sahibidir, Temel bilgisayar kullanım bilgisine sahiptir. Yazışmaları yazabilecek temel tabloları hazırlayabilecek ve mesleki sunumları gerçekleşebilecek düzeyde ofis programlarını kullanabilir, Küme, sayılar, sayılarla ilgili işlemleri, oran ve orantı uygulamalarını,bilir
2
Çocuk Gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olabilmek.
3
Okulöncesi eğitim ve Özel eğitim konularına ilişkin gerekli kavram becerilerini kazanmak .
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varabilir.
2
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklayabilir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Okulöncesi eğitim ve özel eğitim alnında güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alan içi ve alan dışı gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır .
2
Okulöncesi eğitim ve özel eğitim süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar
3
Çocuk Gelişimi ile ilgili ( sokak çocukları, üstün zekalı çocuklar, Görme ve İşitme engelli çocuklar, dil ve konuşma problemi olan çocuklar, zihinsel ve fiziksel engelli çocuklar, hasta çocuklar) araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüveni ve yetkinliği kazanmak.
4
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğini kazanmak.
5
Okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan programların güvenilirliği ile ilgili eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilme ve olumlu yönde gelişim sağlayabilecek çözümler sunmak.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Okulöncesi dönem çocuklarının eğitim programlarını ve gelişimini destekleyecek oyun, müzik, drama etkinliklerini uygulamak.
2
Çocukluk dönemindeki özellikle sınıf içindeki ruhsal sorunlar ve duygu ve davranım sorunlarını bilmek.Bu sorunlara profesyonel yaklaşımla çözüm önerileri geliştirebilmek
3
Okulöncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş cocuklarının gelişimi ile ilgili bilgi sahibi olmak ve gelişim değerlendirilmesi sonucu cocuğa uygun eğitim programını planlayıp uygulamak
4
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilmek, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardımı yapabilmek.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, insan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, okulöncesi eğitimin önemini ve ciddiyetini kavramış, eğitimdeki kaliteyi arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek.
2
Alanında uzmanlaşmak için veri toplayarak, literatür inceleme ve analiz yaparak; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasında geliştirir ve derinleştirir
3
Çocuklar ile ilgili yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahip olabilmek.
4
Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık tutum ve tavır geliştirir.
2
Kendi çalışmalarında öz eleştiriye yer vererek objektif olarak değerlendirme becerisi kazanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk, aile, meslektaşları ve alanı ile ilgili kurum ve kuruluşlar ile etkin iletişim kurar.
2
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci oluşturur.
3
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaratıcı düşünme becerileri geliştirir.
2
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
3
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 76
Genel Toplam 76
Toplam İş Yükü / 25.5 3
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0