Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
CGP219 | KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersi alan öğrenciler, genel eğitim sınıflarına devam eden ancak özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin öğrenme özelliklerini kavrar, okulu kaynaştırma eğitimine hazırlama stratejilerini ve etkin eğitim için kullanılması gereken öğretim yöntemlerini tanımlayabilir, uygulama örnekleri geliştirir. Üretken, akılcı sorgulayan, yaratıcı etik kurallara uyma, Türkçeyi etkili kullanma, çevre duyarlılığı, farklı durumlara ve sosyal rollere uyum, takım halinde çalışabilme, zamanı etkili kullanma, eleştirel düşünebilme, öğrenmeyi öğrenme, problem çözme, kuramsal bilgiyi uygulamaya dönüştürme, kaliteye önem verme, bilgiyi yönetme, bağımsız çalışma, organize etme ve planlama, karar verme becerisi, proje tasarlama ve yönetme, önderliktir. |
İçerik: | Kaynaştırma eğitimi ile ilgili temel kavramları bilir. Kaynaştırmanın amacı önemi temel ilkeleri, tarihçesi kaynaştırma ortamları ve eğitimleri konularında bilgi sahibi olur. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kaynaştırma yoluyla eğitimin terim ve kavramları tanımlar. |
Türkiye ve dünyada kaynaştırmanın tarihsel gelişimini ve politikalarını kavrar. |
Kaynaştırmada başarıyı etkileyen etmenleri, kaynaştırmanın olumlu sonuçlarını ve kaynaştırma eğitiminde kullanılan destek özel eğitim hizmetlerini söyler. |
Kaynaştırma eğitiminden önce, sırasında ve sonrasında yapılması gerekenleri açıklayabilecek örnekler üretir. |
Kaynaştırma öğrencilerinin öğrenme özelliklerini ve etkin bir öğretim için dikkat edilmesi gerekenleri kavrar. |
Kaynaştırma eğitimi sırasında problem davranışları kontrol etmek için kullanılabilecek yöntemleri betimler ve örnekler geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM. A. Kaynaştırma nedir? B. Kaynaştırmanın İlkeleri C. Dünyada Kaynaştırmanın Tarihçesi ve Yasal Düzenlemeler D. Türkiye'de Kaynaştırmanın Tarihçesi ve Yasal Düzenlemeler | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | - | E. Kaynaştırmada Başarıyı Etkileyen Etmenler 1. Yöneticiler 2. Öğretmenler 3. Öğrenciler 4. Aileler 5. İçerik 6. Ortam 7. Destek Hizmetler F. Kaynaştırmanın Olumlu Sonuçları 1. Öğrenciler için olumlu sonuçları 2. Öğretmenler için olumlu sonuçları 3. Anne-babalar için olumlu sonuçları G. Kaynaştırmada Destek Eğitim Hizmetleri | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | - | KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ A. Zihin Engelli Çocuklar B. Otizimli Çocuklar | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | - | C. Görme Engelli Çocuklar D. İşitme Engelli Çocuklar | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | - | E. Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar F. İletişim Bozukluğu Olan Çocuklar | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | - | G. Duygusal Davranışsal Sorunları Olan Çocuklar | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | - | KAYNAŞTIRMADA ÖĞRETİMİN DÜZENLENMESİ A. Öğretim Öncesi Yapılacak Düzenlemeler 1. İçeriğin seçimi 2. İçeriğin analizi 3. Amaçları belirleme 4. Yöntemi seçme 5. Materyalleri düzenleme 6. Ortamı düzenleme 7. Uygulamaları kontrol edecek sistemleri kurma 8. Kuralları belirleme ve rutinleri oluşturma 9. Öğretim sürecini belirleme | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | B. Öğretim Sırasında Yapılacak Düzenlemeler 1. Kısa dönemli amacın açıklanması 2. Öğrenmeye hazırlama 3. Önceki bilgileri hatırlatma ve sunulacak içerikle ilgili ilişki kurma 4. Öğretim yapma 5. Öğretim sırasında örnekleri çoğaltma genellemeye yer verme 6. Yoklamalar 7. Tekrarlar 8. Hataların düzeltilmesi 9. Pekiştirme | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | - | C. Öğretim Sonu Yapılacak Düzenlemeler 1. Değerlendirme 2. Kalıcılık 3. Genelleme | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | - | D. Öğretim Amaçlarının Gerçekleşmediği Durumlarda Yapılacak Düzenlemeler 1. Materyal ve/veya etkinliklerin uyarlanması 2. Öğretim yönteminin değiştirilmesi 3. Amaçların uyarlanması | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | - | KAYNAŞTIRMADA DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ÜSTESİNDEN GELME A. Bağımsız Artırma 1. Azalan ipucuyla öğretimin kullanımı 2. Etkinlik çizelgelerinin kullanımı B. Meşgul Olmayı Artırma 1. Davranışa şekil verme 2. İzler olmayan pekiştirmenin kullanımı | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | - | C. Sınıf İçi İletişimi Artırma 1. İletişimi engelleyen öğretmen geribildirimleri 2. Ayırt edici uyaranların kullanımı 3. İletişimi hızlandıran öğretmen dönütleri | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | - | D. Problem Davranışları Azaltmada Pekiştireçlerin Kullanımı 1. Pekiştireçlerin geri çekilmesi (Sönme) 2. Tepkinin bedeli 3. Dönüştürülebilir sembol sistemleri 4. Kontratlar | Anlatım, Soru-Cevap |
15 | - | E. Problem Davranışları Azaltmada Ayrımlı Pekiştirmenin Kullanımı 1. Diğer davranışların ayrımlı pekiştirilmesi 2. Düşük oranlı davranışların ayrımlı pekiştirilmesi 3. Uyuşmayan davranışların ayrımlı pekiştirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bakkaloğlu, H. ve Sucuoğlu, B.(2016). (Ed.).Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma. Kök Yayıncılık, Ankara. |
Şahbaz, Ü. (2021). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Anı Yayıncılık, Ankara. |
Raver, S. A. (2009). Early Childhood Special Education, 0 to 8 Years: Strategies for Positive Outcomes. Birleşik Krallık: Merill/Pearson. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili kullanım bilgisine sahip olup Türkçe yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve güzel bir şekilde kullanıp gerektiğinde Türkçe metin hazırlar, En temel düzeyde İngilizce, dinleme, anlama, okuma ve yazma becerilerine sahiptir, Türk gençliğini, Türk Cumhuriyetinin yakın tarihi ve Atatürkçü Düşünce hakkında bilgi sahibidir, Temel bilgisayar kullanım bilgisine sahiptir. Yazışmaları yazabilecek temel tabloları hazırlayabilecek ve mesleki sunumları gerçekleşebilecek düzeyde ofis programlarını kullanabilir, Küme, sayılar, sayılarla ilgili işlemleri, oran ve orantı uygulamalarını,bilir
|
1 | |||||
2 |
Çocuk Gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olabilmek.
|
5 | |||||
3 |
Okulöncesi eğitim ve Özel eğitim konularına ilişkin gerekli kavram becerilerini kazanmak .
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varabilir.
|
2 | |||||
2 |
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklayabilir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Okulöncesi eğitim ve özel eğitim alnında güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alan içi ve alan dışı gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır .
|
5 | |||||
2 |
Okulöncesi eğitim ve özel eğitim süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar
|
5 | |||||
3 |
Çocuk Gelişimi ile ilgili ( sokak çocukları, üstün zekalı çocuklar, Görme ve İşitme engelli çocuklar, dil ve konuşma problemi olan çocuklar, zihinsel ve fiziksel engelli çocuklar, hasta çocuklar) araştırma projeleri planlamak, uygulama projesinde yer almak, disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar almak konusunda gerekli özgüveni ve yetkinliği kazanmak.
|
5 | |||||
4 |
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğini kazanmak.
|
1 | |||||
5 |
Okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan programların güvenilirliği ile ilgili eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilme ve olumlu yönde gelişim sağlayabilecek çözümler sunmak.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Okulöncesi dönem çocuklarının eğitim programlarını ve gelişimini destekleyecek oyun, müzik, drama etkinliklerini uygulamak.
|
2 | |||||
2 |
Çocukluk dönemindeki özellikle sınıf içindeki ruhsal sorunlar ve duygu ve davranım sorunlarını bilmek.Bu sorunlara profesyonel yaklaşımla çözüm önerileri geliştirebilmek
|
4 | |||||
3 |
Okulöncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş cocuklarının gelişimi ile ilgili bilgi sahibi olmak ve gelişim değerlendirilmesi sonucu cocuğa uygun eğitim programını planlayıp uygulamak
|
5 | |||||
4 |
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilmek, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardımı yapabilmek.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleğinin görev ve sorumluluklarının bilincinde olarak, insan-çevre ilişkisi içinde sosyal ve kültürel haklara saygılı, okulöncesi eğitimin önemini ve ciddiyetini kavramış, eğitimdeki kaliteyi arttırmaya yönelik çözüm önerileri geliştirebilmek.
|
2 | |||||
2 |
Alanında uzmanlaşmak için veri toplayarak, literatür inceleme ve analiz yaparak; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasında geliştirir ve derinleştirir
|
2 | |||||
3 |
Çocuklar ile ilgili yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılığı olan çevresel oluşum süreçlerine katkıda bulunan duyarlı proje önerileri geliştirebilecek altyapıya sahip olabilmek.
|
3 | |||||
4 |
Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık tutum ve tavır geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Kendi çalışmalarında öz eleştiriye yer vererek objektif olarak değerlendirme becerisi kazanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk, aile, meslektaşları ve alanı ile ilgili kurum ve kuruluşlar ile etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci oluşturur.
|
2 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaratıcı düşünme becerileri geliştirir.
|
1 | |||||
2 |
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 74 |
Genel Toplam | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |