Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ORP216 | REHABİLİTASYON | 3 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı konusunda gerekli eğitim, günlük yaşam aktiviteleri kapsamında ortez kullanımları ve mobitelerini arttırma hakkında eğitim almak ve protezlerin temel prensiplerini, amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkilerini anlatmayı ve rehabilitasyon işlemlerini anlamayı amaçlar. |
İçerik: | Ortez ve endikasyonları ile günlük yaşamda kullanım alanları, farklı protez tipleri ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri sırasında protez rehabilitasyonunu öğrenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçer. |
Protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirir. |
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu kontrol eder, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları yapar ve sonuçlarını inceler. |
Protez ve rehabilitasyon alanındaki ileri teknolojik uygulamalar konusunda farkındalık gösterir. |
Hastanın ortez gereksinimini belirler ve ortezini seçer. |
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu kontrol eder ve modifikasyon gerekliliğini ilişkilendirir. |
Ortez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirir. |
Ortez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklardan okuma | Amputasyon ve Protez Alanı ile İlgili Temel Kavramlar - Amputasyon Seviyeleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Kaynaklardan okuma | Protez Ayaklar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Kaynaklardan okuma | Parsiyal Ayak ve Syme Amputasyonları ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Kaynaklardan okuma | Transtibial ve Diz Dezartikülasyon Amputasyonları ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Kaynaklardan okuma | Transfemoral Amputasyonlar, Kalça Dezartikülasyon, Hemipelvektomi Amputasyonu ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Kaynaklardan okuma | Konjenital Ekstremite Anomalileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Kaynaklardan okuma | Üst Ekstremite Amputasyon Seviyeleri ve Protez Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklardan okuma | Alt Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Kaynaklardan okuma | Üst Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Kaynaklardan okuma | Orteze Giriş, Ortez Kullanım Amaçları, Temel Kullanım Alanlarına Yönelik Örnekler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Kaynaklardan okuma | Ayağın Patomekaniği, Sık Görülen Deformiteler, Ayağın ve Ayakbileğinin Ortezlenmesinde Temel Prensipler, Dizin Mekanik ve Travmatik Patolojilerinde Ortotoik Yaklaşım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Kaynaklardan okuma | Uzun Yürüme Ortezlerinin Endikasyonları, Yaygın Ortez Uygulamaları, Sorunların Giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri, Doğuştan Kalça Çıkığının Klinik Özellikleri, Belirtiler ve Ortezleme Tedavisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Kaynaklardan okuma | Spinal Bölge Patolojileri, Sınıflandırılması, Klinik Özellikleri, Spinal Ortezleme Prensipleri Boyunda Sık Görülen Patolojiler ve Ortotik Yaklaşımlar, Spinal Deformite ve Patoloji Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Kaynaklardan okuma | Üst Ekstremite Patolojileri ve Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Şener G, Erbahçeci F. (2001). Protez ve Rehabilitasyonu. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
Lusardi M.M., Nielsen C.C. (2007). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. St. Louis : Saunders. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
2 | |||||
2 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir.
|
0 | |||||
2 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik ortez ve protez alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir
|
0 | |||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
|
0 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir.
|
0 | |||||
3 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |