TR EN

SİTOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TLP217 SİTOLOJİ 3 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Hücre ve organellerin öğretilmesi
İçerik: Hücre Biyolojisinin Tarihçesi, hücrenin genel yapısı, prokaryotik ve ökaryotik hücreler, hücrenin biyokimyasal yapısı, biyolojik yapıları, inceleme araçları, biyolojik sistemlerde temel yapı birimleri, hücre zarı, hücre zarındaki farklılaşmalar, hücre içi zar sistemi ve sitoplazma, golgi kompleksi, mitokondriler, peroksizom, glioksizom, hidrojenozom ve glikozomlar, plastitler ve kloroplast, ribozomlar, lizozomlar, sentriyoller, çekirdek ve çekirdekçik, kromozomlar ve hücre bölünmesi incelenmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hücreleri yapısal ve işlevsel özellik yönünden karşılaştırıp farkları ayırt edebilir.
Hücre tiplerini sınıflandırabilir.
Hücre içeriğinin kimyasal ve biyolojik bileşenlerini sıralayıp tanımlayabilir.
Hücrenin içerdiği inorganik ve organik moleküllerini tanımlayabilir.
Hücre zarı ve organellerinin yapı ve fonksiyonlarını açıklayabilir.
Tüm organellerin yapı ve fonksiyonlarını karşılaştırabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sitolojik ve histolojik inceleme teknikleri, preparat hazırlama ve inceleme yöntemleri, mikroskop çeşitleri Anlatım, soru-cevap, video
2 Kaynak taraması, ödev Deneysel inceleme de kullanılan canlılar ve materyaller Anlatım, soru-cevap, video
3 Kaynak taraması, ödev Işık ve elektron mikroskobu için teknikler, hücrenin oluşumu, en basit canlı hücre, hücre çeşitliliği Anlatım, soru-cevap, video
4 Kaynak taraması, ödev Hücrenin rengi, kıvamı büyüklüğü, hücrenin kimyasal bileşenleri- Anlatım, soru-cevap, video
5 Kaynak taraması, ödev Hücrelerde yaşam etkinlikleri, hareket, uyarılma, metabolizma, çoğalma, adaptasyon Anlatım, soru-cevap, video
6 Kaynak taraması, ödev Hücrenin ince yapısı, hücre zarı, hücre zarını lipidleri, proteinleri, karbohidratları Anlatım, soru-cevap, video
7 Kaynak taraması, ödev Hücrenin alt, üst, yan yüzündeki morfolojik değişiklikler, bağlantı ve iletişim sağlayan yapılar Anlatım, soru-cevap, video
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak taraması, ödev Çekirdek Anlatım, soru-cevap, video
10 Kaynak taraması, ödev Mitokondri, Kloroplast Anlatım, soru-cevap, video
11 Kaynak taraması, ödev Endoplazmik retikulum granüllü ve granülsüz, Ribozomlar, Lizozomlar, Peroksizomlar, Anlatım, soru-cevap, video
12 Kaynak taraması, ödev Senrtriyoller, Hücre İskeleti, Mikroflamanlar mikrotubuller, Ara falamanlar, Sitoplazmik inklüzyonlar Anlatım, soru-cevap, video
13 Kaynak taraması, ödev Hücre bölünmesi, Mitoz bölünme ve özellikleri Anlatım, soru-cevap, video
14 Kaynak taraması, ödev Hücre döngüsü Anlatım, soru-cevap, video
15 Kaynak taraması, ödev Hücre bölünmesi, Mayoz bölünme Anlatım, soru-cevap, video
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Akay, M. T. Sitoloji, 5. Baskı, Palme Yayıncılık, Ankara, 2007, 190 s.
Karol, S. Ayvalı, C. Ve Suludere, Z. Hücre Biyolojisi, Dördüncü Baskı, Öğün Matbaacılık, Ankara, 2000, 374 s
Rencüzoğulları, E., Sitoloji, 2. Baskı, Nobel Akademi Yayıncılık, 2018, 248s.
Cooper, M.G. ve Hausman R.E., Hücre Moleküler Yaklaşım, 3. Baskı, İzmir Tıp Kitabevi, 2006.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
4
2
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
3
2
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
3
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
2
2
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
5
2
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
5
3
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
4
4
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 8 8
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 96
Genel Toplam 96
Toplam İş Yükü / 25.5 3,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0