Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TLP207 | KLİNİK BİYOKİMYA | 3 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Biyokimya temel ve metabolizma bilgilerinin hastalıklarla ilişkisinin klinik biyokimya olarak tanımlanması, metabolizmada yer alan metabolitlerin hastalıklarla ilişkisini anlamak ve uygun metod ile bu metabolitlerin tayininin yapılabilmesi ve bu amaçların gerçekleştirilmesi için kullanılan referans laboratuvar metodlarının uygulamalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Protein metabolizması ve patolojileri, Hemoglobin sentez bozuklukları, Porfirialar, Karbonhidrat metabolizma bozuklukları, Diyabet, Lipoprotein metabolizma bozuklukları, Atheroskleroz, Lipid metabolizma bozuklukları, Lipidozlar, Metabolizmanın İntegrasyonu, Açlık ve toklukta metabolizma, Klinik enzimoloji ve Marker enzimler incelenmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Temel Biyokimya yapı ve metabolik yollar arasındaki ilişkiyi kurabilir. |
Klinik laboratuarda numune alma yöntemlerini uygulayabilir. |
Klinik laboratuar donanımını ve yöntemlerini bilir. |
Canlı organizmayı etkileyen hastalıkların ayırıcı tanısında klinik biyokimya kapsamında yer alan parametrelerin uygun metotla tayinini yapabilir ve sonuçları rapor edebilir. |
Klinik laboratuvar süreçlerinde karşılaşılan sorunları bilimsel yöntemler çerçevesinde çözer. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Klinik Biyokimya, Tanımı ve Preanalitik (Numune Alımı Analize Hazırlama) | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
2 | Kaynak taraması, ödev | Klinik Biyokimya Laboratuvarında Kullanılan Cihazlar ve Özellikleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
3 | Kaynak taraması, ödev | Klinik biyokimyanın temelleri: Kan Alma, Biyokimyasal Analizler, Metabolizma Analizleri, Protein Testleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
4 | Kaynak taraması, ödev | Klinik Biyokimyanın Temelleri: Kan Alma, Biyokimyasal Analizler, Metabolizma Analizleri, Enzim Analizleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
5 | Kaynak taraması, ödev | Klinik Biyokimyanın Temelleri: Kan Alma, Biyokimyasal Analizler, Metabolizma Analizleri, Karbonhidrat Analizleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
6 | Kaynak taraması, ödev | Klinik Biyokimyanın Temelleri: Kan Alma, Biyokimyasal Analizler, Metabolizma Analizleri, Lipit Analizleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
7 | Kaynak taraması, ödev | Klinik Biyokimyanın Temelleri: Kan Alma, Biyokimyasal Analizler, Metabolizma Analizleri, Porfirin ve Hem Metabolizması Bozuklukları | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması, ödev | Hormon Analizleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
10 | Kaynak taraması, ödev | Metabolizma Analizleri; Su elektrolit Metabolizması, Asit-Baz Dengesi ve Kan Gazları | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
11 | Kaynak taraması, ödev | Metabolizma Analizleri; Pediyatrik Laboratuvar, Gebelik Biyokimyası ve Yaşlanma Biyokimyası ve Laboratuvar Uygulamaları | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
12 | Kaynak taraması, ödev | Metabolizma Analizleri; Karaciğer Fonksiyon Testleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
13 | Kaynak taraması, ödev | Metabolizma Analizleri; Böbrek Fonksiyon Testleri ve İdrar Analizi | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
14 | Kaynak taraması, ödev | Metabolizma Analizleri; Vücut sıvıları | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
15 | Kaynak taraması, ödev | Metabolizma Analizleri; Kanser Tümör Belirteçleri | Laboratuvar uygulamaları, Anlatım, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Konukoğlu, D. (2019). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri |
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri |
Lieberman, M., & Marks, A. D. (2009). Marks' basic medical biochemistry: a clinical approach. Lippincott Williams & Wilkins. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
|
5 | |||||
2 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
|
5 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
4 | |||||
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 122 |
Genel Toplam | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |