Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP204 | İLK YARDIM | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ BABA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ESRA BARAN-Doç.Dr. MUHAMMED ZÜBEYR ÜÇÜNCÜ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile ilk yardımın temel ilke ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İlk yardım dersi; ilk yardımın temel uygulamaları, çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulamaları, kanamalar, zehirlenmeler, acil taşıma teknikleri, kırık , çıkık ve burkulmalarda ilk yardım uygulamaları konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İlk yardım temel ilke ve uygulamalarını bilir. |
İlk yardımın temel prensiplerini uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
Yetişkinlerde temel yaşam desteği uygular. |
Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
Solunum yolu tıkanıklığı gibi acil solunum yolu müdahalelerini yapar. |
Kanamalara yönelik ilk yardım prensiplerini uygular. |
Baş ve boyun yaralanmalarında ilk yardım prensiplerini bilir. |
Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım prensiplerini bilir. |
Zehirlenmelerde ilk yardım uygular. |
Acil taşınma tekniklerini bilir ve uygulama becerisine sahiptir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | İlk yardımın temel uygulamaları | Anlatım |
2 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | İlk yardımda İnsan Vücudunu Tanıma | Anlatım |
3 | Yazılı -görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yetişkinlerde temel yaşam desteği | Anlatım |
4 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Dış ve iç kanamalarda İlk Yardım | Anlatım |
5 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Şoklarda İlk Yardım | Anlatım |
6 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yanık Donma Ve Sıcak Çarpması | Anlatım |
7 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Temel Yaşam Desteği Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması | Anlatım |
10 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Göz ,Kulak,Burna Yabancı Cisim Kaçması | Anlatım |
11 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Tıkanma ve Boğulmalarda İlk Yardım, Hemlich Manevrası | Anlatım |
12 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Bilinç bozukluklarında ilk yardım | Anlatım |
13 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Yaralanmalarda ilk yardım | Anlatım |
14 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Kırık ,Çıkık Ve Burkulmalarda İlk Yardım | Anlatım |
15 | Yazılı - görsel kaynaklar, Literatür Okuma | Acil taşıma teknikleri , Rentek Manevrası | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Erden, S. (2021). Sağlık Bilimlerinde İlk Yardım ve Uygulamaları. (2021). Akademisyen Kitabevi. |
Somyürek, H. İ., Kumaş, H., Kumaş, A., Koç, A. (2007). İlk yardım teknikleri: ilkyardım : "yaşamı ölümden ayıran ince çizgi". Endonezya: Palme Yayıncılık. |
O'Connor, F. (2014). Advanced First Aid for First Responder on Scene.Xlibris UK. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronörofizyoloji alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
3 | |||||
2 |
Uzman hekim gözetiminde hastaya gerekli elektronörofizyolojik uygulamaları yapabilir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastayı monitörize edip, hasta-tekniker, tekniker-doktor iletişimini sağlayabilir.
|
3 | |||||
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak gözetiminde bulunduğu uzman doktor ile ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uzman doktor ile uyumlu bir şekilde çalışarak acil ve öngörülemeyen durumlarda yetkin davranabilir.
|
4 | |||||
2 |
Elektronörofizyoloji ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
0 | |||||
3 |
Elektroensefalograf, Elektromiyograf, Polisomnograf ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekipten bağımsız değil ekibi ile uyumlu çalışabilme yetisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elektronörofizyoloji ile ilgili temel ve uygulamalı sağlık bilgisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
4 | |||||
2 |
Uygulama öncesinde, esnasında ve sonrasında hasta ile uzman doktor arasındaki iletişimi sağlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uzman hekim gözetiminde hastaya gerekli elektronörofizyolojik uygulamaları tekniğine uygun yapabilir, hasta-doktor iletişimini sağlayabilir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 1 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |