TR EN

KARAR DESTEK SİSTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YBS302 KARAR DESTEK SİSTEMLERİ 6 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÇİMEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; karar ortamının matematiksel modelini kurmak ve model üzerinde işlemler yapmak. İşletme yöneticisinin karar verme fonksiyonuna yardımcı olmak amacıyla kantitatif teknikleri kullanma becerisini geliştirmek.
İçerik: Dersin içeriği, bilgi sistemleri ile ilgili genel giriş tanımlamalarından sonra yönetim bilgi sistemin anlaşılması ve karar vericinin yarı yapısal ve yapısal olmayan kararları verirlerken, bilgi teknolojisini ve çözüm modelleri kullanarak onlara yardımcı olan Karar Destek Sisteminin (KDS) oluşturulmasını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Belirsizlik ortamında etkin karar verir.
Nicel karar tekniklerinin işletmede alınan kararlar üzerindeki rolünü anlar.
Simülasyon tekniklerini ve lineer olmayan programlama tekniklerini kullanır.
İşletme problemlerinde alternatifler arasından en iyiyi seçer.
Lineer programlama ve oyun teorisi tekniklerini işletmede karar vermede kullanır.
Yönetim problemlerini modeller.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Karar Verme Süreci ve Modeller Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuması Olasılık Teorisine Giriş Anlatım, Tartışma
3 Literatür Okuması Karar Analizi Anlatım, Tartışma, Uygulama
4 Literatür Okuması Fayda ve Oyun Teorisi Anlatım, Tartışma, Uygulama
5 Literatür Okuması Lineer Programlamaya Giriş Anlatım, Tartışma, Uygulama
6 Literatür Okuması Lineer Programlama Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Uygulama
7 Literatür Okuması Markov Zinciri Analizi Anlatım, Tartışma, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuması Proje Planlama Anlatım, Tartışma, Uygulama
10 Literatür Okuması Kuyruk Teorisi Anlatım, Tartışma, Uygulama
11 Literatür Okuması Simülasyon Anlatım, Tartışma, Uygulama
12 Literatür Okuması Tahmin Teknikleri Anlatım, Tartışma, Uygulama
13 Literatür Okuması Tamsayılı programlama Anlatım, Tartışma, Uygulama
14 Literatür Okuması Hedef Programlama Anlatım, Tartışma, Uygulama
15 Literatür Okuması Non-Lineer Programlama Anlatım, Tartışma, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gürsakal, S. (2015). Karar Verme. Editörler: Mustafa Aytaç ve Necmi Gürsakal, Dora Yayınları, Bursa.
Yarman, B. S. B., Ünal, A. C. (2015). Stratejik Karar Verme Boyutunda Bilgi Toplama - İşleme Amaçlı Karar Destek Sistemleri. Nobel Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
4
2
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
5
2
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
5
2
İş süreçlerinin analizini yapar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
5
2
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
5
2
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
5
3
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
5
2
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
3
3
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
3
4
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
4
2
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
5
3
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 13 1 13
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 6 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 6 48
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 69 0 180
Genel Toplam 180
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0