TR EN

İLETİŞİM BİLİMLERİNDE İKNA KURAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HIT441 İLETİŞİM BİLİMLERİNDE İKNA KURAMLARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL DURGUN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, ikna kavramına yönelik yaklaşım ve teorileri kişilerarası ve kitle iletişimi bağlamında değerlendirmektir.
İçerik: Ders, Aristo ve retorik, geçmişten günümüze ikna faaliyetlerinin özetlenmesi, İknanın öğelerinin açıklanması İknaya yönelik sistematik yaklaşımların açıklanması, İkna kuramlarının açıklanması, Kitle iletişim araçlarında iknanın nasıl gerçekleştiğinin açıklanması, Yüz yüze iletişimde iknanın nasıl gerçekleştiğinin açıklanması, Gündem oluşturma kuramının açıklanması, Suskunluk sarmalı kuramının açıklanması, İkna kuramlarının karşılaştırılması İkna edici iletişimin özelliklerinin açıklanması, Tutum ve davranışın özelliklerinin betimlenmesi gibi konuları içermektedir

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İkna edici iletişimin sahip olduğu özelliklerinden en az 3’ünü listeler
İknanın öğelerinden en az 3’ünü listeler
Bir örnek olay üzerinden iletişim ve ikna arasındaki bağlantıyı açıklar
Günlük ilişkilerini referans alarak, tutum ve davranış oluşturma ya da mevcut tutum ve davranışın sürdürülmesine yönelik çıkarımlar
Örnek halkla ilişkiler ve reklam uygulamalarındaki iletileri ikna kuramları üzerinden karşılaştırır
Bir vaka çalışması yardımıyla bilgi verici iletişim ve manipülasyon arasındaki farkı ayırt eder
Geçmişten günümüze iknaya yönelik yaklaşımdaki değişimi verilen bir okuma üzerinden değerlendirir
İknaya direncin sebeplerinden en az 4’ünü açıklar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ders içeriğinin Sunumu Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İkna Kavramı, İkna Süreci I: Kaynak Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İkna süreci II: Mesaj, Araç, Alıcı / Hedef (Kitle), Etki Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Tutum Kavramı, Tutum Oluşumu, Tutum Değişimi Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Aristo ve Retorik, Kitle Psikolojisi Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Motivasyon Kavramı, Motivasyon Süreci, Homeostazis, İhtiyaç, Dürtü, Güdü ve Davranış ilişkisi, Kurumsal Açıdan Motivasyon Araçları Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Temel Motivasyon Kuramları, Hedonizm, Etki Tepki Kuramı, Psikanalizm Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kişilik Kuramları I: Alfred Adler, Eric Berne, Karen Horney Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kişilik Kuramları II: Carl Gustav Jung Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İhtiyaç Kuramları I: Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı ve Frederick A. Herzberg’ İn “Çift Faktör Teorisi” Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İhtiyaç Kuramları II: Alderfer’in VİG Yaklaşımı, Murray’ın İhtiyaçlar Göstergesi Yaklaşımı, Mc Clelland ve Atkinson’un Başarı İhtiyacı Yaklaşımı Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Zihinsel Kuramlar, Değer-beklenti Kuramları, Vroom’un Değer-Beklenti Kuramı, Porter ve Lawler’in Değer-Beklenti Modeli, Locke’un Amaç Benimsetme Modeli, Adams’ın Denklik Modeli Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Denge ve Uyum Kuramları: Jean Piaget’in Bilgi Kuramsal Yaklaşımı, Fritz Heider’in Zihinsel Denge Kuramı ve Yükleme Kuramı, Leon Festinger’in Zihinsel Uyumsuzluk Kuramı Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Temel İkna Teknikleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları
Savaş, S. (2016). Arketipsel imgelerin ikna boyutu ve Türk reklamlarında görülme sıklığı üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi
DeVito, J. A. (2010), Kişilerarası İletişim,. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları
Petty, R. E. (2018). Attitudes and persuasion: Classic and contemporary approaches. Routledge.
Petty, R. E., ve Cacioppo, J. T. (2012). Communication and persuasion: Central and peripheral routes to attitude change. Springer Science & Business Media.
Perloff, R. M. (1993). The dynamics of persuasion. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Karadoğan Doruk S. ve Savaş, S. (2017). Benzer Sektörde Faaliyet Gösteren Kurumların Kuruluş Tarihi Sıralamasının Kurum Kültüründe Ortaya Çıkan Yansımaları: Alfred Adler Üzerinden Coca Cola ve Pepsi Kurumları Üzerine Bir Değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, (53): 103-137.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
2
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
3
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
4
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
2
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
2
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
3
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
2
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
2
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
2
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
2
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
2
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
3
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
4
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 5 25
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0