Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE323 | ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ I | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, Eski Anadolu Türkçesi eserleri ve eser sahipleri, Eski Anadolu Türkçesinin ses ve şekil özellikleri, Eski Anadolu Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin metinler üzerinde incelenmesi, Eski Anadolu Türkçesinin Batı Türkçesindeki yeri ve Türkiye Türkçesiyle ilişkisi konularını öğrenciye kavratmaktır. |
İçerik: | Ders; Eski Anadolu Türkçesi eserleri ve eser sahipleri, Eski Anadolu Türkçesinin ses ve şekil özellikleri, Eski Anadolu Türkçesinin ses ve şekil özelliklerinin metinler üzerinde incelenmesi, Eski Anadolu Türkçesinin Batı Türkçesindeki yeri ve Türkiye Türkçesiyle ilişkisi konularını kapsar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Eski Anadolu Türkçesi devrinde eser kaleme almış mühim şahsiyetleri ve eserlerini tanır. |
Eski Anadolu Türkçesinin ses ve şekil bilgisi bazındaki temel gramatik özelliklerini sıralar. |
Eski Anadolu Türkçesinin ses ve şekil bilgisi bazındaki temel özelliklerini metinler üzerinde inceler. |
Eski Anadolu Türkçesinin Batı Türkçesi içindeki yerini keşfeder. |
Eski Anadolu Türkçesinin gramatik yapısını Türkiye Türkçesinin gramatik özellikleriyle karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Eski Anadolu Türkçesinin Mahiyeti | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesinin Ses ve Şekil Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesinin Ses ve Şekil Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesinin Ses ve Şekil Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesinin Ses ve Şekil Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Ahmed Fakih - Çarhname | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Hoca Dehhani - Gazeller | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Gülşehrî - Mantıku’t-Tayr | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Âşık Paşa - Garibnâme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Ahmedî - İskendername | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Kadı Burhaneddin - Gazeller | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Şeyhoğlu Mustafa - Kâbûsnâme Tercümesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesinin Batı Türkçesindeki Yeri ve Türkiye Türkçesiyle İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür Tarama | Eski Anadolu Türkçesinin Batı Türkçesindeki Yeri ve Türkiye Türkçesiyle İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akar, Ali (2018). Oğuzların Dili Eski Anadolu Türkçesine Giriş. İstanbul: Ötüken Yayınları. |
Gülsevin, G. & Boz, E. (2022). Eski Anadolu Türkçesi. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Özkan, M. (2017). Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi. İstanbul: Filiz Kitabevi. |
Öztürk, E. (2017). Eski Anadolu Türkçesi El Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları. |
Şahin, H. (2018). Eski Anadolu Türkçesi. Ankara: Akçağ Yayınları. |
Tiken, Kâmil (2004). Eski Türkiye Türkçesinde Edatlar, Bağlaçlar, Ünlemler ve Zarf Fiiller. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. |
Timurtaş, F. K. (2012), Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul: Kapı Yay. |
Türk, V. & Doğan, Ş. & Şerifoğlu, Y. (2018). Eski Anadolu Türkçesi Dersleri. İstanbul: Kesit Yayınları. |
Yıldız, O. & Yalkın, A. O. (2021). Tarihî Türk Lehçeleriyle Karşılaştırmalı Eski Anadolu Türkçesi. Ankara: Akçağ Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
|
||||||
2 |
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
|
||||||
3 |
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
|
||||||
4 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
|
||||||
2 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
|
||||||
2 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
|
||||||
3 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
|
||||||
2 |
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
|
||||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
|
||||||
2 |
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
|
||||||
2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
|
||||||
2 |
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
|
||||||
3 |
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
|
||||||
4 |
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |