Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM414 | UÇUŞ OPERASYONU VE HAVA TRAFİK KURALLARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Uçak yükleme ve denge konularını anlamak, uçağın güvenli bir şekilde yüklenmesini planlamak, uçuş planı okumak ve anlamlandırmak ile hava trafik kurallarının öneminin ortaya konması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hava Trafik Yönetiminde Sunuş ve Eğitimin Amacı, Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar, Görerek (VFR) ve Aletli (IFR) Uçuş Kuralları, Uçuş Planları ATC Gereklilikleri, SNOWTAM Kavramı gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uçuş operasyonu ile ilgili temel kavramları tanımlar.(Identify) |
Hava trafik kurallarını örnek olaylar ışığında yorumlar.(Interpret ) |
Uçuş operasyonu ve hava trafik kurallarını somut olaylara uygular.(Apply) |
Hava trafik kurallarını sınıflandırır.(Classify) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik araştırma | Hava Trafik Yönetiminde Sunuş ve Eğitimin Amacı | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik araştırma | Hava Trafik Yönetimine Giriş ve Tanımlamalar | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik araştırma | Hava Trafik Yönetimine Giriş ve Tanımlamalar | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik araştırma | Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik araştırma | Annex 2 Hava Trafik Kuralları, Genel Kaideler ve JAR-OPS’lar | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik araştırma | Görerek (VFR) ve Aletli (IFR) Uçuş Kuralları | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Konuya yönelik araştırma | Uçuş Planları ATC Gereklilikleri | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik araştırma | Uçuş Planları ATC Gereklilikleri | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik araştırma | Azaltılmış Dikey Ayırma Minimumları | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik araştırma | İletişim Hizmetleri – Mobil Seyyar Hizmetler | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik araştırma | Havacılık Enformasyon Servisi | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik araştırma | SNOWTAM Kavramı | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik araştırma | Havacılık ve Havalimanı Hizmetleri | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik araştırma | Minimum Navigasyon Performans Özellikleri Hava Boşluğu | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ARCAK Metin (2010), HAVA TRAFiK HiZMETLER(ANNEX 11 ) DERS NOTU, DHMİ Genel Müdürlüğü Seyrüsefer Dairesi Başkanlığı. |
International Civil Aviation Organization, Rules of the Air, This edition incorporates all amendments adopted by the Council prior to 24 February 2005 and supersedes, on 24 November 2005, all previous editions of Annex 2 |
Safety and Airspace Regulation Group , Manual of Air Traffic Services – Part 1, Civil Aviation Authority 2017 |
International Flight Operations Kindle Edition by James Albrigh |
Wu, C. L. (2016). Airline operations and delay management: insights from airline economics, networks and strategic schedule planning. Routledge. |
Meijer, G. (2020). Fundamentals of Aviation Operations. Routledge. |
European Air Traffic Management: Principles, Practice and Research 1st Edition, Kindle Edition by Andrew Cook (Editor) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
|
0 | |||||
2 |
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
|
1 | |||||
2 |
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
|
1 | |||||
3 |
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
|
0 | |||||
2 |
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
1 | |||||
2 |
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
|
0 | |||||
2 |
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |