TR EN

MASAL VE HALK HİKAYESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE417 MASAL VE HALK HİKAYESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrenciye masal ve halk hikâyesine yönelik kavramları, anlatıcı, anlatım, anlatım ortamları ve ürünlerin işlevlerini öğretmektir. Dersin sonunda öğrencinin bu türleri diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt etmesi, diğer türlerle karşılaştırması, Türk edebiyatındaki türleri arası geçiş sürecini kavraması hedeflenmektedir.
İçerik: Masalların genel özellikleri, kaynakları, tasnifi, diğer edebi türlerle ilişkisi, halk hikâyesinin özellikleri, kaynakları, tasnifi, diğer türlerle ilişkisi, örnek masal ve halk hikâyesi metinlerinin incelenmesini içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Masal ve halk hikâyesi türlerini metinler üzerinde ayırt eder.
Masal ve halk hikâyesinin bölümlerini tanır, işlevlerini keşfeder.
Bu ürünlerin incelenmesinde kullanılan yöntemleri ve teknikleri listeler.
Masal ve halk hikâyesini örnek metinler üzerinde diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt eder.
Masal ve halk hikâyesi türlerini birbirleriyle ve dünyadaki benzer örnekleriyle karşılaştırır.
Halk bilimi kuramlarından hareketle masal ve halk hikâyesi örnek metinlerindeki tekrar eden kalıpları formüle eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Masal kavramı Türkiye’de ve Dünyada masal kavramını karşılayan terimler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Masallarda yer alan konular, masal anlatma geleneği ve masalların kaynakları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Masalların tasnifi, masal türünün yapı özellikleri ve masallarda yer alan tipler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Türkiye’de ve Dünyada yapılmış belli başlı masal tipi kataloglarının tanıtımı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Masalın diğer edebi türlerle ilişkisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Metin İncelemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Metin İncelemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Hikâye ve halk hikâyesinin tanımı, Türk edebiyatında halk hikâyesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama Halk hikâyelerinin şekil ve muhteva özellikleri, anlatıcısı, anlatımı ve anlatım ortamları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama Halk hikâyelerinin kaynakları, tasnifi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama Halk hikâyelerinde kişiler, motifler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama Halk hikâyelerini inceleme metotları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama Halk hikâyesinin diğer anlatı türleriyle ilişkisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama Metin İncelemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aarne, A. (1910) Verzeichnis der Marchentypen mit Hilfe von Faschgenossen Ausgearbeitet, Helsinki.
Alptekin, A. B. (1997) Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı, Akçağ.
Boratav, P. N. (1988) Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği, Adam Yayınları.
Propp, V. (1985) Masalın biçimbilimi, çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: Bilim Felsefe Sanat Yayınları.
Sakaoğlu, S. (2017) Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
2
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
3
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
2
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
2
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0