Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UIT416 |
ULUSLARARASI İŞLETMELERİN YÖNETİMİ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. BÜLENT İLHAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu derste öğrencilerin, uluslararası işletmelerde uygulanan yönetim sistemleri, faaliyetleri ve stratejileri anlaması ve uluslararası firmaların yönetiminde bu stratejileri kullanabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Ders sürecinde öğrenciler uluslararası örgütlerin yer aldıkları farklı çevresel koşulları yorumlar ve bu örgütlerin rekabetçi güçlerini arttırmalarını sağlamak için kullanacakları stratejileri örnekleyebilir. |
İçerik: |
Dersin içeriği, uluslararası işletme, stratejik yönetim, dış ticaret, uluslararası ticaret teorileri, yönetim ve organizasyon, uluslararası ticari organizasyonlar konularından oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Uluslararası ticareti etkileyen pek çok uluslararası kurum ve uygulamaları açıklar. (Understanding) (Bloom’s 5) |
Farklı ülkelerdeki çevresel koşulların, uluslararası operasyonlarda ne kadar etkili olabileceğini hesaplar. (Applying) (Bloom’s 4) |
Ulusal düzenlememelerin uluslararası işletmelere olan etkilerini tanımlar (Remembering) (Bloom’s 6) |
Kültürel farkların bireyi nasıl etkilediğini ve bu etkinin uluslararası işletmelerce nasıl değerlendirilmesi gerektiğini açıklar. (Understanding) (Bloom’s 5) |
Uluslararası pazarlara giriş aşamasında yapılması gereken araştırmaları belirler ve sonuçları sıralar. (Remembering) (Bloom’s 6) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Okuma ve kaynak tarama |
Uluslararası Strateji ve Örgüt |
Anlatım tartışma |
2 |
Okuma ve kaynak tarama |
Temel Çekim Faktörleri ve Yerel Faktörler |
Anlatım tartışma |
3 |
Okuma ve kaynak tarama |
Pazar ve Bölgelerin Karşılaştırılması ve Seçimi |
Anlatım tartışma |
4 |
Okuma ve kaynak tarama |
Giriş Yöntemlerinin Seçimi ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
5 |
Okuma ve kaynak tarama |
Giriş Yöntemlerinin Seçimi ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
6 |
Okuma ve kaynak tarama |
Ürün Stratejilerinin Geliştirilmesi |
Anlatım tartışma |
7 |
Okuma ve kaynak tarama |
Tutundurma, Dağıtım ve Fiyatlandırma Stratejileri |
Anlatım tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve kaynak tarama |
Uluslararası Üretim Yönetimi |
Anlatım tartışma |
10 |
Okuma ve kaynak tarama |
Üretim faaliyetlerinin Finansmanı |
Anlatım tartışma |
11 |
Okuma ve kaynak tarama |
Çalışanların İşe Alınması ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
12 |
Okuma ve kaynak tarama |
Çalışanların İşe Alınması ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
13 |
Okuma ve kaynak tarama |
Uluslararası Örnek Olaylar |
Anlatım tartışma |
14 |
Okuma ve kaynak tarama |
Genel Değerlendirme |
Anlatım tartışma |
15 |
Okuma ve kaynak tarama |
FİNAL |
Anlatım tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Mirze, S.K. (2018), Uluslararası İşletmecilik ve Yönetim, İstanbul: Beta Yayınevi |
Kabar, M. M. (2011), Uluslararası İşletmelerde Yönetim-Organizasyon Politikaları ve Stratejiler, Ankara: Seçkin Yayınevi |
Özalp, İ. (2012), Uluslararası İşletmeler ve Yönetim Stratejileri, Ankara: Nisan Kitabevi |
Cavusgil,T. , Knight, G. & Riesenberger, J. (2007) International Business: Strategy, Management and the New Realities, London: Pearson |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar.
(interpret) (bloom 2)
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
127 |
|
Genel Toplam |
127 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|