TR EN

TASAVVUF EDEBİYATI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE420 TASAVVUF EDEBİYATI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BÜLENT İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrenciye tasavvufa yönelik kavramları, tasavvufun ortaya çıkışı dönemindeki sosyo-kültürel alt yapıyı kavratmaktır. Dersin sonunda öğrencinin tasavvuf edebiyatı ürünlerini diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt etmesi, diğer türlerle karşılaştırması hedeflenmektedir.
İçerik: Tekke-Tasavvuf edebiyatının sosyal ve kültürel zemini, Tasavvuf edebiyatının tarihî gelişimi, kaynakları, tarikatlar, bu edebiyatın önemli temsilcileri ve ürünlerini içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tasavvuf edebiyatı kaynaklarını ve onlardan yararlanma ölçütlerini listeler.
Tasavvuf edebiyatının toplumsal değişim ve dönüşümlerle ilişkisini çözümler.
Tekke, tarikat ve tasavvuf kavramları arasındaki ilişkileri keşfeder.
Tasavvuf edebiyatının yüzyıllar içindeki gelişimini ve temsilcilerini açıklar.
Tasavvuf edebiyatı metinlerini analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Türk tekke ve tasavvuf edebiyatının ana hatları, genel kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Tasavvuf nedir? Tasavvufun kökeni, kaynakları ve tasavvuf teorileri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Tasavvufun kurumsallaşması ve yayılması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Tarikatlar ve Anadolu’da tasavvuf akımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Tarikatlar ve Anadolu’da tasavvuf akımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama XII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama XIII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama XIV. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama XV. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama XVI. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama XVII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama XVIII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama XIX. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama XX. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Güzel, A. (2009), Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, İstanbul: Akçağ Yay.
Kara, M. (2016), Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul: Dergâh Yay.
Köprülü, F. (2013), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, İstanbul: Akçağ Yay.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
2
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
2
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
2
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
3
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
4
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar. (interpret) (bloom 2)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
2
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
3
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
4
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0