TR EN

HABER YAZMA TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTS345 HABER YAZMA TEKNİKLERİ 5 3 3 5
DERS BİLGİLERİ
Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi KEMAL ERKİŞİ
Dersin Veren Hoca/Hocalar Dr.Öğr.Üyesi ÖZGÜR EVREN ARIK
AMAÇ VE İÇERİK
Amaç: Bu dersin amacı haber toplama ve yazma teknikleri, haber kaynakları ve kullanımı, haberin toplumsal işlevi ve sosyolojik önemini ele alarak öğrenciye temel düzeyde haber metni yazma çalışmaları yaptırmaktır.
İçerik: Habercilik ve gazeteciliğin gelişimi konuları, habere ait teknik özellikler, haber yazımında dikkat edilmesi gereken detaylar ve haberin toplumsal yaşamdaki önceliği gibi konular dersin içeriğini oluşturur.
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)
Haber toplama tekniklerini tanır.
Haber toplama ve gelişimini temel bir çerçevede inceler.
Örnek olarak üç gazete üzerinden haberin toplumsal yansımalarını değerlendirir.
Bir haberi oluştururken hangi kaynak türünü kullanacağına karar verir.
Derste aktarılan teknikler çerçevesinde bir haberi yeniden düzenler.
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 İnternet ve Literatür Tarama Derse giriş Anlatım, Soru-Cevap
2 İnternet ve Literatür Tarama Gazetenin doğuşu ve geleneksel gazeteciliğin gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İnternet ve Literatür Tarama Gazetecilik ile ilgili temel bilgiler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İnternet ve Literatür Tarama Haberin tanımı, haber kavramının tarifi, önemi, özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İnternet ve Literatür Tarama Haber sosyolojisi – medya, toplum ve kültür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İnternet ve Literatür Tarama Haber sosyolojisi – medya, toplum ve kültür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 nternet ve Literatür Tarama Örnek Haber İncelemeleri Haber Toplama Teknikleri – I -Haber Kaynakları - Birincil ve ikincil kaynaklar Anlatım, Örnek Haber İnceleme
8 nternet ve Literatür Tarama Örnek Haber İncelemeleri Haber Toplama Teknikleri – I -Haber Kaynakları - Birincil ve ikincil kaynaklar Anlatım, Örnek Haber İnceleme
9 - ARA SINAV -
10 İnternet ve Literatür Tarama İletişim Modelleri ve Habercilik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İnternet ve Literatür Tarama Haber Yazma Teknikleri – I -Başlık, giriş, gövde Uygulama
12 İnternet ve Literatür Tarama Haber yazmada temel ilkeler, 5N1K Kuralı Uygulama
13 İnternet ve Literatür Tarama Haber Yazma Teknikleri – II -Haberin tümünü yazma - Haberi tekrar yazma Uygulama
14 İnternet ve Literatür Tarama Haber Yazma Teknikleri – II -Haberin tümünü yazma - Haberi tekrar yazma Uygulama
15 - Değerlendirme Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -
KAYNAKLAR
Girgin A. (2005), Haber Yazmak. İstanbul: Der Yayınları
Tayfur G. (2017). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
Hargreaves, I. (2007) Gazetecilik. Ankara: Dost Kitabevi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
Ara Sınav 1 40
Dönem Sonu Sınavı 1 60
Uygulama 0 0
Kısa Sınav 0 0
Rapor Sunma 0 0
Ödev Değerlendirme 0 0
Sözlü Değerlendirme 0 0
Tez Sunma 0 0
Belge Sunma 0 0
Uzman Değerlendirmesi 0 0
Bil.Des.Sunum 0 0
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
2
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
2
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
2
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
3
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
4
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar. (interpret) (bloom 2)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
2
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
3
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
4
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 3 3 9
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 3 12
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 123
Genel Toplam 123
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0