TR EN

MÜZİK SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS377 MÜZİK SOSYOLOJİSİ 6 3 3 5
DERS BİLGİLERİ
Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA YILMAZ
Dersin Veren Hoca/Hocalar
AMAÇ VE İÇERİK
Amaç: Dersin amacı; müzik sosyolojisindeki temel yaklaşımlar çerçevesinde müzik olgusuna sanat-toplum ilişkisi de göz önüne alınarak sosyolojik bir analiz yapmaktır. Müziğin toplumdan nasıl etkilendiği ya da toplumu nasıl etkilediği, müziğin kültür, kimlik, modernleşme, siyaset gibi kavramlarla karşılıklı ilişkisinin anlaşılması ve örnekler üzerinden öğrencinin katılımının da aktif olduğu bir değerlendirme yapılması hedeflenmektedir.
İçerik: Dersin içeriğini; müzik sosyolojisi ve tarihten günümüze müziğe karşı geliştirilmiş yaklaşımlar, müziğin toplumsal anlamı ve sosyologlardan örnekler, müzik sosyolojisinde dönemsel tartışmalar ve dönüşümler, Türkiye’de müzik sosyolojisi ve müziğin toplumsal anlamları, müzik ile modernleşme, kimlik, kültür, siyaset ilişkisi oluşturmaktadır.
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)
Müziğin sadece bir sanat dalı olmadığını ve müzikal eserlerin sosyolojik birer araştırma objesi olduklarını bilir.
Müzik sosyolojisinde temel yaklaşımları özetler ve müziğin toplumsal anlamını yorumlar.
Müzik ile modernleşme, siyaset, cinsiyet, ırk, kimlik arasındaki kompleks ilişkiyi yorumlar.
Herhangi bir müzikal eserdeki toplumsal göndermeleri ayırt eder.
Müzik üzerine geliştirilmiş temel sosyolojik yaklaşımlardan edindiği bilgi aracılığıyla, gündelik hayatında dinlediği müzikal eserlerin sosyolojik değerlendirmesini yapar.
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Müzik sosyolojisine giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Müziğe geliştirilen erken dönem yaklaşımlar; Max Weber ve müziğin rasyonelleşmesi Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Müziğe geliştirilen erken dönem yaklaşımlar; Georg Simmel ve bir form olarak müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Frankfurt Okulu ve müzik; Theodor Adorno örneği, kültür endüstrisi ve müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Bourdieu ve müzik beğenisinin sosyolojisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma 80’ler ve sonrasında çokkültürlülük ve müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma 80 sonrası müzikal örnekler ve üzerine tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 Kaynak okuma 80 sonrası müzikal örnekler ve üzerine tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
9 - ARA SINAV -
10 Kaynak okuma Türkiye’de müzik sosyolojisine giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Türkiye’de modernleşme ve müzik Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Müzik ve siyaset Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Müzik ve kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Müzik ve kimlik Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Popüler müzik tartışmaları; günümüzden örnekler Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -
KAYNAKLAR
Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi
Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California
GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
Ara Sınav 1 40
Dönem Sonu Sınavı 1 60
Uygulama 0 0
Kısa Sınav 0 0
Rapor Sunma 0 0
Ödev Değerlendirme 0 0
Sözlü Değerlendirme 0 0
Tez Sunma 0 0
Belge Sunma 0 0
Uzman Değerlendirmesi 0 0
Bil.Des.Sunum 0 0
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme biliminin temel ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2
Güncel bilimsel kaynaklara dayanarak işletme fonksiyonlarını ve süreçlerini açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası düzeyde geçerliliği olan işletmecilik olgularını diğer sosyal bilimlerin kuramları ve kavramları ile ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilik alanında edindiği kuramsal ve olgusal bilgilerini mesleki uygulamalarda kullanır.
2
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümler.
3
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak araştırmalar ve çalışmalar planlar.
2
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletmecilikle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
İşletme uygulamaları için gerekli bilişim ve iletişim teknoloji yazılımlarını ve donanımlarını kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşletme alanında verilerin toplanması, verilerin değerlendirilmesi ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri göz önünde bulundurarak uygulamalar yapar.
2
Sosyal haklar, iş güvenliği, işçi sağlığı, kalite yönetimi ve sürdürülebilirlik kavramlarını iş hayatında karşılaştığı durumlarla ilişkilendirebilir.
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0