Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
YEM415 |
ALTERNATİF MEDYA VE DİJİTAL AKTİVİZM |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin temel amacı, dijital medyanın toplumsal değişim ve eylem bağlamında nasıl kullanıldığını yeni medya ve aktivizm tarihini, teknolojik olanakları dikkate alarak tartışmaktır. |
İçerik: |
Bu derste toplumsal değişim adına kullanılan dijital teknolojilerin toplumsal ve etik sonuçları, alternatif medya ve dijital aktivizm kavramları ve gelişimi, alternatif medya ve dijital aktivizm uygulamalarının değerlendirilmesi konuları ele alınmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Öğrenciler dijital aktivizmde uygulama ve teori arasındaki benzerlik ve farklılıkların değerlendirebilme |
Öğrenciler ilgi duyduğu toplum konulardaki dijital aktivizm uygulamalarını keşfedebilme |
Politik eylem, geleneksel ve dijital aktivizm, toplumsal hareketlerin bileşenlerini tanımlayabilme |
Toplumsal savunuculuk konusunda bilinç geliştirebilme |
Disiplinlerarası bir perspektiften sivil toplum ve kamusal alan konularında bilgi sahibi olabilme |
Farklı çevrimiçi toplumsal ağların toplumsal savunuculuk adına kullanımına dair yenilikçi fikirler keşfeder; bu fikirlere eleştirel bir pencereden bakabilme |
Yeni medyanın ticari amaçlar dışında kullanım olanakları konusunda bakış açısı kazanma |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Derse giriş ve dijital aktivizme genel bakış |
Açıklama |
2 |
- |
Alternatif medya nedir? |
Açıklama, tartışma |
3 |
- |
Çevrimiçi ve çevrimdışı aktivizm |
Açıklama, tartışma |
4 |
- |
Dijital aktivizm tarihi I |
Açıklama, tartışma |
5 |
- |
Dijital aktivizm tarihi II |
Açıklama, tartışma |
6 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri I |
Açıklama, video gösterimi |
7 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri II |
Açıklama, video gösterimi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri III |
- |
10 |
- |
Dijital aktivizm eylemleri IV |
- |
11 |
- |
Kliktivizm |
Açıklama, tartışma |
12 |
- |
Dijital aktivizm ve geleneksel aktivizm ilişkisi I |
Konuk konuşmacı ve tartışma |
13 |
- |
Dijital aktivizm ve geleneksel aktivizm ilişkisi II |
Konuk konuşmacı ve tartışma |
14 |
- |
Dijital aktivizm örnekleri I |
Video gösterimi, tartışma |
15 |
- |
Dijital aktivizm örnekleri II ve genel değerlendirme |
Tartışma ve soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Herbert Pimlott, Fabien Granjon, Nico Carpentier, Nilay Ulusoy, Emre Köksalan, John D.H. Downing (2014). Kendi Medyanı Yarat Cilt 2 - Alternatif Medya, Kavramlar, Tartışmalar, Örnekler. İstanbul: Kalkedon. |
Boztepe Taşkıran, Hatun, Murat Mengü (2019). Dijital Aktivizm Üzerine. İstanbul: Der Yayınları. |
Lievrouw, Leah A. (2016). Alternatif ve Aktivist Yeni Medya. İstanbul: Kafka. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
127 |
|
Genel Toplam |
127 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|