Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE331 | EDEBİ KURAMLAR | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste öğrencilerin belli başlı edebiyat kuramlarını ve edebiyat metinlerini kuramsal çerçevede okuma ve çözümleme becerisi kazanması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders şu konuları içermektedir: Kuram kavramı, edebiyatı etkileyen başlıca kuramlar, bu kuramların tarihçesi, karşılaştırması. Kuramsal çerçevede metin okuma ve inceleme çalışmaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını tanır. |
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını inceler. |
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır. |
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır. |
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, kaynak okuma | Eleştiri Kuramları ve okur merkezli kuramlar nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, kaynak okuma | Yansıtmacı yaklaşım ve Tarihsel eleştiri kuramı. Bir esere yazıldığı dönemin şartlarına göre eleştiri getirme kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama, kaynak okuma | Sosyolojik eleştiri kuramı. Edebi eseri bir toplumun yansıması olarak gören edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama, kaynak okuma | Marksist eleştiri kuramı. Bir edebi esere ait olduğu toplumun içinde bulunan sosyal sınıflar açısından bakabilme kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama, kaynak okuma | Anlatımcılık kuramı içinde psikanaltik eleştiri kuramı. Sanatçının kişilik yapısını dikkate alan eleştiri kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama, kaynak okuma | Feminist edebiyat kuramı. Yazar olarak kadının, erkekten farklı bir söyleminin olup olmadığına bakan edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama, kaynak okuma | Yapısalcı yaklaşım kuramı. Edebi esere bir yapı olarak bakan eleştiri kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, kaynak okuma | Ontolojik eleştiri kuramı. Sanat eserine bir varlık olarak bakan edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama, kaynak okuma | Hermenoitik eleştiri kuramı. Yorumbilim, kavramlar, terimler üzerinden giderek esere yaklaşan kuram. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama, kaynak okuma | Alımlama estetiği kuramı. Okuru da metnin yazımına dâhil eden eleştiri kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama, kaynak okuma | Edebiyatta karnaval kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama, kaynak okuma | Dostoyevski’de Diyaloji. Diyalojik edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama, kaynak okuma | Metinlerarası ilişki kuramı. Bütün metinlerin birbirini tekrar ettiği düşüncesi üzerinden giden kuram. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama, kaynak okuma | Postmodern edebiyat kuramı. Gerçeğin hiçbir zaman tek boyutlu olmadığı düşüncesi üzerinden giden edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Prof. Dr. Yılmaz Özbek, Çzigi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2013. |
Metinlerarası İlişkiler, Kubilay Aktulum, Kanguru yayınları, İstanbul, 2014. |
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018. |
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul 2018. |
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018 |
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018. |
Edebiyat Biliminde Kuram ve Yöntem, Ömer Solak, Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2016. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
|
||||||
2 |
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
|
||||||
3 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
|
||||||
2 |
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
|
||||||
2 |
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
|
||||||
2 |
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
|
||||||
3 |
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
|
||||||
2 |
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
|
||||||
2 |
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |