TR EN

İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HIT424 İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencinin medyanın toplum kesimlerini nasıl etkilediğini, toplumsal sistemin her halkasının değişim ve dönüşümünde oynadığı rolü ve etkiyi anlayıp, kavrayarak, ilgili alanda araştırma yapma becerisinin ve tartışma yetisinin ve kamu yararını önceleyen medya ürünleri üretme konusunda bir tutum geliştirmesinin sağlanması ve desteklenmesidir.
İçerik: Dersin içeriği; iletişim ve sosyoloji ilişkisi, medyaya kuramsal yaklaşımlar, medya ve toplumsal değişme, medya ve toplumsal hareketlilik, toplumsal bir sistem olarak medya, kültür ve medya, demokrasi siyaset ve medya, medya ve şiddet, reklam, ekonomi ve medya, toplumsal cinsiyet ve medya, insan hakları ve iletişim, yeni iletişim teknolojileri ve toplum, uluslararası iletişim ve küreselleşme, küreselleşme ve kültürel emperyalizm gibi konulardan oluşmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu ve Chicago Okulu düşünürlerinden en az 3’er tanesini listeleme
Kitle iletişim araçlarının sosyolojik boyutunu örnek olaylar üzerinden açıklama
İletişim sosyolojisinin temel kavramlarından en az 3’ünü açıklama
Bir vaka çalışması üzerinden medya yapısını eleştirel teori bağlamında analiz etme
İletişim toplumu değiştirici gücünü eleştirel yaklaşımlar bağlamında değerlendirme
Medya, kültür, sosyoloji, eğitim vb. konuları toplumsal yapı ve aktörler arası ilişkiler bağlamında değerlendirme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İletişim ve Sosyoloji sunum Soru-cevap ve tartışma
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyaya kuramsal yaklaşımlar sunum Soru-cevap ve tartışma
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Toplumsal Değişme sunum Soru-cevap ve tartışma
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Toplumsal Hareketlilik sunum Soru-cevap ve tartışma
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal bir sistem olarak medya sunum Soru-cevap ve tartışma
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür ve medya sunum Soru-cevap ve tartışma
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Demokrasi, siyaset ve medya sunum Soru-cevap ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Şiddet sunum Soru-cevap ve tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam, Ekonomi ve Medya sunum Soru-cevap ve tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyet ve Medya sunum Soru-cevap ve tartışma
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları ve İletişim sunum Soru-cevap ve tartışma
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni İletişim teknolojileri ve Toplum sunum Soru-cevap ve tartışma
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Uluslararası iletişim ve küreselleşme sunum Soru-cevap ve tartışma
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Küreselleşme ve kültürel emperyalizm sunum Soru-cevap ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi. İstanbul: Derin Yayınları
Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayınları
McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Adorno, T. W ve Horkheimer, M. (2016). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: KAbalcı Yayınevi
McQuail, D. (1985). Sociology of mass communication. Annual Review of Sociology, 11(1): 93-111.
Joel, S. ( 1995). Understanding The Media, A sociology of Mass Communication. hampton Press, Inc.Cresskill, New Jersey
Waisbord, S. (ed.) ( 2014) Media Sociology: A Reappraisel. Polity Press, Malden/USA.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
0
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
3
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
0
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
0
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
4
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
4
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
4
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
3
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0