TR EN

SANAT FELSEFESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS372 SANAT FELSEFESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin sanat felsefesi kuramlarına hakim olması, klasik ve çağdaş sanat düşüncelerini eleştirel bir bakışla ele alabilecek kabiliyete erişmesidir.
İçerik: Bu dersin içeriği; sanat felsefesinin temel kavramları, Platon, Aristoteles, Plotinos, Hume, Kant, Schelling, Hegel, Nietzsche, Croce, Heidegger, Berger, Bourdiou, Derrida gibi düşünürlerin sanat anlayışlarını incelemek; Ortaçağ, Modernizm ve Çağdaş düşüncede sanat fikrini irdelemek, iğrenç sanat, video sanatı ve yeni medya anlayışı üzerine eğilmek noktasında şekillenmektedir. Aynı zamanda görsel malzemeler de kullanılmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sanat ve “güzel” kavramına ilişkin çeşitli felsefi yaklaşımları bilir.
Sanat Felsefesi’nin, felsefenin diğer alt dallarıyla olan bağıntısı kurar.
Yaratıcı, bilişsel, duygulanımsal ve sosyal bir süreç olarak sanat olgusunu çözümler.
Sanat ve sanat yapıtları üzerine geliştirilen felsefi kuramları ayırt eder ve değerlendirir.
Estetik yargıları ve estetik değerleri, farklı estetik kuramları üzerinden karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sanat Felsefesi’nin Temel Kavramların Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Okuma Platon’un Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Plotinos’un Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Okuma Ortaçağ ve Modern Sanat Anlayışı Arasındaki Farklar Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Okuma İngiliz Emprizmi, Hume ve Kant’ta Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Okuma Schelling ve Hegel’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Okuma Film – Loving Vincent (opsiyonel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Nietzsche ve Croce’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Okuma Heidegger ve Berger’de Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Okuma Bourdiou ve Derrida’nın Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Okuma Video Sanatı Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Okuma İğrenç Sanat Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Okuma Yeni Medyada Sanat Anlayışı Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Okuma Film – Big Eyes (opsiyonel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Platon. (2000). Devlet. (çev. Sabahattin Eyupoğlu – M. Ali Cimcoz) İstanbul: İş Bankası Yayınları
Aristoteles. (2011). Poetika. çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi Kitabevi
İsmail Tunalı. (1998). Estetik. Remzi Kitabevi.
Taylan Altuğ. (2007). Kant Estetiği. Payel.
Hegel. (1994). Güzel Sanatlar Üzerine Dersler I. Cilt. çev. Taylan Altuğ – Hakkı Hünler. Payel.
Heidegger. (2007). Sanat Eserinin Kökeni. çev. Fatih Tepebaşılı. Ankara: De Ki Basım Yayım.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0