TR EN

TÜKETİM VE TASARRUF SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS381 TÜKETİM VE TASARRUF SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencinin tüketim ve tasarruf kavramlarını birer olgu olarak günümüz toplumlarında değerlendirebilmesine yönelik olarak; tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramlarının gelişimine hakim olması ve tasarruf kavramının tüketimin karşısındaki konumuna ve tasarruf olanaklarına ilişkin tartışmalar yürütebilmesidir. Nesneleri satın alarak ve elde ederek pratik amaçlarla yapılan tüketimin sosyolojik düzeyde perspektifi ortaya konulacak ve tüketim sosyolojisinde temel tartışmalar, araştırma alanları ve örnekler tüketimin kimlik, moda, serbest zaman, kültür gibi kavramlarla ilişkisi çerçevesinde ele alınacaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; tüketim sosyolojisine giriş, tüketim toplumunun doğuşu ve gelişimi, tüketim kültürü kavramı, tüketim sosyolojisinde teoriler, tüketim kültürü ve kimlik, tüketim kültürü ve serbest zaman, tüketim kültürü ve mekan, Türkiye’de tüketim kültürünün görünümü, tüketimde gençlerin rolü ve tasarrufa ilişkin farkındalık üzerine tartışmalar, tasarruf ve sürdürülebilirlik ilişkisi, tüketim toplumunda tasarruf etme imkanları üzerine tartışma konuları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tüketim toplumunun doğuşu ve gelişimini özetler.
Tüketim kavramı ile kimlik, moda, serbest zaman ve kültür kavramları arasında ilişki kurar.
Gündelik hayatında tüketimin anlamına ilişkin sosyolojik bir perspektif geliştirir.
Sosyolojinin tüketim kavramına getirdiği perspektifi kullanarak, tüketim kültürü kavramını eleştirir.
Tasarruf ve tüketim arasındaki ilişkiyi kavrayarak, sürdürülebilirlik çerçevesinde tasarruf imkanları ile ilgili tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tüketim Sosyolojisine Giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Tüketim Toplumunun Doğuşu ve Gelişimi Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Tüketim Toplumunun Doğuşu ve Gelişimi Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Tüketim Kültürü Kavramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Tüketim Sosyolojisinde Teoriler – I Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Tüketim Sosyolojisinde Teoriler – II Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Tüketim Kültürü ve Kimlik Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Tüketim Kültürü ve Serbest Zaman Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Tüketim Kültürü ve Mekan Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Tüketim ve Türkiye’deki Görünümü Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Tüketimde Gençlerin Rolü ve Tasarrufa İlişkin Farkındalık Üzerine Tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Tasarruf - Tüketim ve Sürdürülebilirlik İlişkisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Tüketim Toplumunda Tasarruf Etmenin İmkanları Üzerine Değerlendirme Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Genel Değerlendirme Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Anık, Mehmet. (2017). Tüketimin sosyolojisi: gösteriş amaçlı tüketim ve gençlik. Ankara: Gazi Kitabevi
Featherstone, Mike. (1996). Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Baudrillard, Jean. (2017). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Odabaşı, Yılmaz (2006), Tüketim kültürü: yetinen toplumdan tüketen topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Miller, Daniel. (1991). Material culture and mass consumption. Blackwell Pub.
Çolak, Ömer Faruk, and Harun Öztürkler. (2012). "Tasarrufun belirleyicileri: Küresel tasarruf eğiliminde değişim ve Türkiye’de hanehalkı tasarruf eğiliminin analizi." Bankacılar Dergisi, (82), Sayfa: 1-43.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0