Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU337 | AMERİKAN SİYASETİ VE DIŞ POLİTİKASI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, ABD’nin iç siyasetine yön veren unsurları irdelemek, ABD dış politikasının bölgesel ve global düzeydeki etkilerini incelemek ve ABD'nin tarihsel süreçte uluslararası sistemi yeniden oluşturma çabalarını lisans düzeyinde tartışmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, ABD dış politikasının diğer devletlerin dış politikasından ayrılan özellikleri ve kaynakları; 20.yy'ın ilk çeyreğinden itibaren dünya siyasetinde etkili olmaya başlayan ABD dış politikasının sonraki tarihsel süreçte(I.Dünya Savaşı, dünya savaşları arası dönem) II. Dünya Savaşı, Soğuk Savaş dönemi ve sonrası) aldığı pozisyon ve geçirdiği dönüşümleri kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
ABD dış politikasını küresel bir düzeyde analiz eder. |
ABD dış ve iç politikalarını dönemsel olarak karşılaştırır. |
Soğuk Savaş sonrası dönemde ABD dış politikasının yaşadığı değişimleri yorumlar. |
ABD dış politikasında ortaya çıkan güncel gelişmelerin analitik bir şekilde değerlendirmesini yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Giriş, dersin tanıtımı | Anlatım, tartışma |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 5-18. | ABD'nin Dış Politikası ve Dünya Siyaseti | Anlatım, tartışma |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ataç, C. A., "Bağımsızlık Savaşçılığından Dünya Hükümdarlığına Amerikan İmparatorluk Tarihsel Gelişimi", DoğuBatı, sayı:42, (2007), sf. 111-126. | ABD'nin Bir Dünya Devleti Olması | Anlatım, tartışma |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 23-46. | Dünya Savaşından Soğuk Savaş'a ABD | Anlatım, tartışma |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 47-74. | Yeni Dünya'da ABD: Çevreleme Politkası | Anlatım, tartışma |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 75-104. | Soğuk Savaşın Bunalımları: Kuzey-Güney Gerilimi, Küba Füze Krizi ve Vietnam Savaşı | Anlatım, tartışma |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 105-132. | Yumuşama(Detant) ve Dünya Düzeni Siyaseti | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 133-156. | Süper Güç Çatışmasının Yeniden Canlanması: Carter ve Reagen Yılları | Anlatım, tartışma |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 157-180. | Soğuk Savaş'ın Sonu | Anlatım, tartışma |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 181-208. | Tek Kutuplu Dünyada ABD | Anlatım, tartışma |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 209-260. | Yeni Dünya Eski Gerilimler | Anlatım, tartışma |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 261-318 | Ateş altındaki ABD: 11 Eylül ve Sonrası | Anlatım, tartışma |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 319-346. | Obama ve Yenilenme Dönemi | Anlatım, tartışma |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 347-372. | Tek Kutuplu Düzende Çatlaklar ve Trump'ın Gelişi | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Hook, S. W. ve Spainer J. (2016), Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşı'ndan Günümüze, İnkilap Kitabevi, İstanbul. |
Çakmak, C., Dinç, C. ve Öztürk, A. (2011), Yakın Dönem Amerikan Dış Politikası: Teori ve Pratik, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Ataç, C. A., "Bağımsızlık Savaşçılığından Dünya Hükümdarlığına Amerikan İmparatorluk Tarihsel Gelişimi", DoğuBatı, sayı:42, (2007), sf. 111-126. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
||||||
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
||||||
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
||||||
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
||||||
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
||||||
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
||||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
||||||
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
||||||
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |