Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ARC416 | ENERGY EFFICIENT STRUCTURE DESIGN | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. İDİL BAYRAM |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | 1. Binalarda tasarrufunda etkin olan değişkenlerini tanıtmak 2. Enerji korunumunun ve enerji kaynaklarının rasyonel kullanımının önemini anlatmak 3. Geleneksel ve çağdaş enerji korunum yöntemleri ve alternatif enerji kaynakları hakkında bilgi vermek, 4. Binalarda enerji kullanımı optimizasyonu konusunda bilgi vermek, 5. Enerji etkin bir binanın nasıl tasarlanacağına ilişkin uygulama becerisi kazandırmak. |
İçerik: | Binalarda enerji kullanımını etkileyen faktörlerin tanıtılması. Enerji kayıp ve kazançlarını etkileyen paremetrelerin tanıtımı ve hesabı. Minimum enerji tüketen ve çevreyi kirleten bina tasarımı yapılması |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Enerji etkin bina tasarımı yapabilme yeteneği kazanmak |
Yapıların tasarımında iklimsel verilerin, ısı kayıp ve kazancına etki eden parametrelerin kullanılma becerisi kazanmak, |
Mimari tasarımda enerji etkin tasarım ve çevreye uygun ve alternatif enerji kaynaklarının kullanıldığı bina tasarımı becerisi sağlamak. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yardımcı kaynaklar | Dünya ve Türkiye Enerji Sorunu, Enerji verimliliği, Enerji ve çevre, Temel kavramlar, (enerji, ısı, sıcaklık, basınç, nem, özgül nem, bağıl nem vb.) | - |
2 | Yardımcı kaynaklar | Bir binanın enerji gereksinimini etkileyen parametreler, Edilgen sistem yapı tasarımı; konum, yönlendirme, yapı biçimi, Binaların enerji uygun yer ve yön seçimleri, Merkezi ısıtmalı binalarda ısı merkezi yer seçimi, Bitişik ayrık, korunmuş, çok katlı, az katlı, müstakil binaların enerji tüketimi açısından incelenmesi, Konutlarda tüketilen enerjinin yapı elamanlarına göre dağılım oranları (ısıtma, aydınlatma, havalandırma, soğutma, diğer) Binalarda bulunan ve enerji tüketen donanım ve tesisatlar Yüksek binalarda Tesisat katlarının seçimi | - |
3 | Yardımcı kaynaklar | Bina ısıtmada kullanılan sistemlerin tanıtımı, seçimi ve enerji açısından değerlendirilmesi (sıcak sulu, buharlı, kızgın sulu) Isı açısından yapı kabuğunun değerlendirilmesinde kullanılan ölçütler ve yöntemler Havalandırma kanallarında enerji geri kazanımı | - |
4 | Yardımcı kaynaklar | Binalarda yalıtım, yalıtım malzemeleri ve özellikleri, Saydam alanların enerji kullanımındaki rolü, uygun saydam alan türlerinin seçimi | - |
5 | Yardımcı kaynaklar | Yapı kabuğu kesitlerinin iç yüzey sıcaklığı açısından değerlendirilmesi Yapı kabuğu kesitinin yoğuşma açısından değerlendirilmesi Bina otomasyon sistemleri, Isıtıcı montaj yerleri | - |
6 | Yardımcı kaynaklar | Yapı kabuğu kesitlerinin ısıtma ve soğutma enerjisi yönünden değerlendirilmesi. Binalarda yalıtım sistemleri (dış duvar ve boru) Isı pompası sistemlerinin bina ısıtmada kullanımı | - |
7 | Yardımcı kaynaklar | Bina yalıtımı ile ilgili standartlar, yönetmelikler ve hesaplar | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yardımcı kaynaklar | Bina yalıtımı ile ilgili standartlar, yönetmelikler ve hesaplar | - |
10 | Yardımcı kaynaklar | Sıcak su kullanım ve üretiminde enerji tasarrufu Bina ısıtmada kullanılan sistemlerin tanıtımı ve sistem seçimi | - |
11 | Yardımcı kaynaklar | Binalarda Güneş enerjili aktif ve pasif ısıtma sistemleri, Güneş enerjisinden ısı kazançlarının arttırılmasına yönelik tasarım ölçütleri | - |
12 | Yardımcı kaynaklar | Yapı dış kaplama malzemeleri | - |
13 | Yardımcı kaynaklar | Yeşil bina uygulamaları | - |
14 | Yardımcı kaynaklar | Yapılarda ısı ve ışık açısından enerji kullanımının optimizasyonu ve proje ödevi | - |
15 | Yardımcı kaynaklar | Yapılarda ısı ve ışık açısından enerji kullanımının optimizasyonu ve proje ödevi | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Enerji Verimliliği ve Yönetim Sistem (Prof. Dr. Arif HEPBAŞLI) |
Binalarda Isı Yalıtımı Yönetmeliği, |
Konutlarda Ekonomik Isınma El Kitabı |
Housing Climate and Comfort, The Architectural Pres Limited, 1980. Matus, V.,Design for Northern Climates, Van Nostand Reinhold Company |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
1 | |||||
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olaral sorumluluk alır.
|
4 | |||||
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
2 | |||||
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
2 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
4 | |||||
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bişilim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
4 | |||||
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |