Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM415 |
SAYISAL İŞARET İŞLEME |
7 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ERCAN AYKUT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sayısal İşaret İşlemenin temel konu ve kavramlarının öğretilerek, Elektronik Mühendisliği bakış açısından sistemlerin sayısal ortamda düşünülüp yorumlanabilmesi, Gerçek zamanlı sayısal işaret işlemenin öneminin anlaşılması ve gereken donanımın seçilebilmesi için kavram oluşturmak, Sayısal sistemlerin modellenmesi ile, sistemlerin yeni bir bakış açısı ile yorumlanabilmesi |
İçerik: |
İşaretler, sayısal işaretler, gerçek zamanlı sayısal işaret işleme ve Sİİ’leri, Rekürsif ve rekürsif olmayan sayısal sistemler. Sistemleri modelleyen fark denklemleri ve bunların çözüm yöntemleri, z-dönüşümü ve uygulamaları, Ayrık zamanlı Fourier dönüşümleri, hızlı fourier dönüşümleri ve uygulamaları, sayısal filtreler. Yukarıdaki ilgili konuların Matlab ortamında oluşturulması ve sonuçların yorumu. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ayrık zamanlı sistemler hakkında tasarım ve yorum becerisi, |
Gerçek zamanlı sistem tasarım algoritmaları, |
Sistemi gerçekleştirmeden önce modelleyip, model üzerinden sistem hakkında fikir yürütebilme yetisi. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Ayrık-zamanlı işaret ve ayrık-zamanlı doğrusal zamanla değişmeyen (DZD) sistemlerin
zaman bölgesi analizi. |
- |
2 |
- |
Ayrık-zamanlı işaret ve ayrık-zamanlı DZD sistemlerin frekans bölgesi analizi. Ayrıkzamanlı Fourier dönüşümü (AZFD). Örnekleme |
- |
3 |
- |
z-dönüşümü ve ters z-dönüşümü. |
- |
4 |
- |
Ayrık-zamanlı işaret ve ayrık-zamanlı DZD sistemlerin z-dönüşümü kullanarak
transfer bölgesi analizi |
- |
5 |
- |
Ayrık-zamanlı DZD sistemler için transfer fonksiyonu ve kararlılık.Ayrık Fourier
dönüşümü (AFD) |
- |
6 |
- |
AFD ve özellikleri. Dairesel konvolüsyon, Hızlı Fourier Dönüşümü (HFD) |
- |
7 |
- |
FIR süzgeç tasarımı ve gerçeklenmesi. Gerçekleme için yapılar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
IIR süzgeç tasarımı ve gerçeklenmesi. Örtüştür-ekle ve örtüştür-kaydet yöntemleri. |
- |
10 |
- |
İstatistiksel işaret işlemenin temelleri. Rasgele süreçler ve güç spektral yoğunluk. Wiener süzgeci |
- |
11 |
- |
Uyarlamalı süzgeçlerin temelleri. En dik iniş ve LMS algoritmaları |
- |
12 |
- |
Zaman-frekans analizinin temelleri |
- |
13 |
- |
Kısa-zaman Fourier dönüşümü (KZFD). Spektrogram |
- |
14 |
- |
Zaman-ölçek dönüşümlerine giriş ve dalgacık dönüşümleri. |
- |
15 |
- |
Zaman-ölçek dönüşümlerine giriş ve dalgacık dönüşümleri. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Sayısal Sinyal İşleme, John G. Proakis, Nobel Akademik Yayıncılık, 2013
Sayısal İşaret İşleme, Monson H. Hayes, Nobel Akademik Yayıncılık, 2006
“Bilgisayar Uygulamalarıyla Sayısal İşaret İşleme”, Ahmet H. Kayran ve Ender
M. Ekşioğlu,Birsen Yayınevi, 2010.
Discrete-Time Signal Processing”, Oppenheim and Schafer, Prentice-Hall, 3rd
edition, 2010
“Essentials of Digital Signal Processing Using MATLAB”, Vinay K. Ingle and John
G. Proakis, 3rd Edition, Cengage Learning, 2012
“Digital Signal Processing, Principles, Algorithms and Applications”, Proakis
and Manolakis, Prentice-Hall, 2007 “Digital Signal Processing : a computer-based approach”, Sanjit Mitra, Mc
Graw-Hill, 2011. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
4 |
5 |
20 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
5 |
15 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
2 |
5 |
10 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
5 |
2 |
10 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
47 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|