Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK413 |
OTOMOTİV MEKATRONİĞİ |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere, otomobillerde kullanılan mekatronik sistemlerin tanıtılması, ve mekatronik uygulamalarını öğretmektir. |
İçerik: |
Otomotiv Mekatroniğinin tanımı ve kapsamı, otomotiv sistemlerine genel bakış, içten yanmalı motorların tanıtımı, çalışma prensipleri, otomotiv ana elemanları, motor ve güç aktarma organları, benzinli ve diesel motorlarda bulunan yakıt, hava, ateşleme, soğutma, yağlama ve diğer donanımlar, Motorlarda kullanılan ECU ve sensörler, Motor egzoz emisyonlarını azaltan sistemler, çalışma prensipleri ve kullanılan sensörler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Yaygın şekilde kullanılan Otomobiller üzerinde bulunan ana elemanları ve donanımları tanır. |
İçten yanmalı Motorların çalışma prensibini ve güç aktarma sistemlerinin çalışma prensiplerini öğrenir. |
İçten yanmalı motorların elektirik ve elektronik sistemlerini ve çalışma prensiplerini tanır. |
İçten yanmalı motorların yakıt, hava, ateşleme, soğutma ve diğer donanımlarını ve çalışma prensiplerini tanır. |
Benzin ve dizel motorlarında kullanılan ECU ünitelerini ve sensörleri tanıyabime ve uygulamalarını öğrenir. |
İçten yanmalı motorlarda çevre kirliliğini azaltmak için kullanılan sistemleri ve ilgili sensörleri tanır ve kullanır. Ayrıca, gelecekte yaygınlaşacak olan hibrit ve elektrikli araçları öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Otomotiv mekatroniğinin tanımı ve kapsamı, güç aktarma organları |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların sınıflandırılması, Parçalarının tanıtılması |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların çalışma prensipleri. |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların çalışma prensipleri ve wankel motorlar |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Motorların Yakıt sistemleri, |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Motorların hava sistemleri ve yakıtlar yanma |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların ateşleme sistemleri, görevleri ve elemanları |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların yağlama sistemleri, görevleri ve elemanları |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların soğutma sistemleri, görevleri ve elemanları |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların şarj ve marş sistemleri, görevleri ve elemanları |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorlarda kullanılan elektronik control sistemleri ve sensörler. |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
İçten yanmalı motorların egzoz sistemleri, emisyon azaltma sistemleri, ilgili sensörler |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Hibrit ve Elektrikli araçların çalışma prensipleri |
Yüz yüze anlatım |
15 |
- |
FİNAL |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Otomotiv Elektroniği, Rıdvan Arslan – Ali Sürmen; Alfa Yayınevi; 2004
İçten Yanmalı Motorlar -1; Borat Oğuz, Ankara, 1994
Oto Elektriği ve Elektroniği; Özdemir A.,İnkansa, Ankara, 2005 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
6 |
12 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
6 |
12 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
16 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
TOPLAM |
40 |
0 |
147 |
|
Genel Toplam |
147 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|