TR EN

ÖNYARGI VE ŞİDDET DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI429 ÖNYARGI VE ŞİDDET 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULSAMET HAŞILOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilere önyargı, kalıpyargı, ayrımcılık ve şiddet hakkında genel bir çerçeve çizdikten sonra bunların teorisini öğretmektir. Öğrenciler ayrıca farklı türdeki ayrımcılık çeşitlerini öğrenip, önyargı ve kalıpyargıların neden olduğu şiddet çeşitlerine de vakıf olacaklardır. Ayrımcılık ve şiddetle mücadele ederken kullanılan yöntemler ve kendini frenleme mekanizmaları da öğretilecektir.
İçerik: Önyargı, Kalıpyargı, Ayrımcılık ve Şiddet tanımı, teorileri. Evolutionary and Social Perspective Implicit Bias,Intergroup Discrimination Self-regulation Theory

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Önyargı, kalıpyargı, ayrımcılık ve şiddetin tanımını yapabilir. Birbirleriyle olan ilişkilerini ve nasıl etkilediklerini açıklayabilir.
Önyargı ve şiddet teorilerini tartışabilir.
Çeşitli ayrımcılık türlerini açıklar.
Ayrımcılık ve önyargı temelli şiddeti azaltma yöntemlerini yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma, Derse giriş -
2 Literatür Okuma Önyargı, Kalıpyargı, Ayrımcılık ve Şiddet: Tanımlar ve Çeşitleri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür Okuma Önyargı, Kalıpyargı, Ayrımcılık ve Şiddet: Tanımlar ve Çeşitleri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür Okuma Önyargı ve Şiddette Psikolojik Yaklaşımlar Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür Okuma Evrimsel Perspektif ve Sosyal Baskınlık Perspektifi Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür Okuma Önyargı Hedefleri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür Okuma Ayrımcılık ve Gruplar arası temas Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Gruplar arası Ayrımcılık: Grup içi Sevgisi mi Diğer gruptan nefret mi? Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür Okuma Örtük Önyargı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür Okuma Önyargı ve Şiddet: Terörizm, Kişilerarası Şiddet Nefret Suçu Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür Okuma Önyargı ve Şiddet: Terörizm, Kişilerarası Şiddet Nefret Suçu Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür Okuma Önyargı ayrımcılık ve Şiddeti Azaltmak Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür Okuma Öz Düzenleme Kuramı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür Okuma Final Öncesi Tekrar Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ÇAYIR,K.,AYAN,M.(2018).Ayrımcılık: Çok Boyutlu Yaklaşımlar. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
ÜNLÜ,D.G.(2020)Toplumsal Cinsiyet ve Kişilerarası İletişim Engelleri: Kalıpyargı, Önyargı, Ayrımcılık. Literatürk Akademi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
2
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
2
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
3
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
2
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
3
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
2
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
2
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0