Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL423 | ŞİFRELEME | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDULSAMET HAŞILOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, şifreleme konseptinin gereklerini tarihsel gelişim dikkate alınarak verilmesi, en yaygın kullanılan şifreleme (kripto) sistemlerinin çalışma yapısını ve günümüz şifreleme sistemlerinde kullanımını öğretmektir. |
İçerik: | Şifreleme ile ilgili temel kavramlar, temel şifreleme sistemleri, algoritmaları, çalışma prensipleri şifreleme standartları, açık ve gizli şifreleme türleri, sayısal imza ve ağ güvenliği teknikleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Şifreleme temel kavramlarını ve mantığını tanır. |
Modern Simetrik ve Asimetrik şifreler hakkında bilgi sahibi olur. |
Şifreleme uygulamalarını yapar. |
Şifreleme algoritmaları kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Şifrelemeye Giriş | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Akış Şifreleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Veri Şifreleme Standardı (The Data Encryption Standard-DES) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Gelişmiş Şifreleme Standardı (The Advanced Encryption Standard-AES) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Blok Şifreleme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Açık Anahtarlı Kriptografiye Giriş | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | RSA Şifreleme Sistemi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Ayrık Logaritma Problemine Dayalı Açık Anahtarlı Şifreleme Sistemleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Eliptik Eğri Şifreleme Sistemleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Dijital imzalar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Hash Fonksiyonları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Mesaj Kimlik Doğrulama Kodları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Anahtar Dağıtım, Şifreleme Güncel Teknolojik Gelişmeler ve Yaşanan Olaylar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Understanding Cryptography: A Textbook for Students and Practitioners by Christof Paar and Jan Pelzl Springer, 1st Edition, 2010 |
Introduction to Computer Security - M. T. Goodrich and R. Tamassia, 2011 | Pearson Prentice Hall | ISBN-13: 978-0-321-70201-2, ISBN-10: |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
4 | |||||
2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
4 | |||||
2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
4 | |||||
3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
5 | |||||
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
TOPLAM | 37 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |