TR EN

AYDINLATMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIM315 AYDINLATMA 5 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. MEHMET ŞENER KÜÇÜKDOĞU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Mimarlık öğrencisinin tasarladığı bir yapma çevrenin görsel açıdan konforlu olması için gerekli tasar değişkenlerini tanımak ve onlara optimum değerler kazandırmak, böylelikle aydınlatma konusunda bilgilenmesini sağlamak.
İçerik: Temel bilgiler, aydınlatmanın türleri, fotometrik büyüklükler, yasalar, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasar değişkenleri, doğal ve yapma aydınlatma sistemleri tasarım ilkeleri ve bütünleşik aydınlatma sistemi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma konularının temel ilkelerini kullanabilme
Işık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenlerini analiz edebilme
Yapma aydınlatma sisteminin temel ilkelerini uygulayabilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 22 Şubat 2024 Aydınlatmanın tanımı, türleri, aydınlatmanın karakteri, ışık gölge kontrastı Anlatım
2 29 Şubat 2024 Göz ve görme olayı, ışık, ışık kaynakları, fotometrik büyüklükler, fotometrik yasalar. Anlatım
3 07 Mart 2024 Görsel konfor, aydınlık düzeyi, parıltı ve renk değişkenleri Anlatım
4 14 Mart 2024 Görsel konfor, aydınlık düzeyi, parıltı ve renk değişkenleri Anlatım
5 21 Mart 2024 Görsel açıdan konforlu bir çevrenin tasarımında etkili olan tasar değişkenleri Anlatım
6 28 Mart 2024 Aydınlatmada doğal ışık kullanımı, günışığı kontrol sistemleri, gelişmiş günışığı sistemleri Anlatım
7 04 Nisan 2024 ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
9 18 Nisan 2024 Aydınlatmada yapay ışık kullanımı, yapay ışık kaynakları, Anlatım
10 25 Nisan 2024 Yapay aydınlatma aygıtları, fiber optik sistemler, LED lambalar Anlatım
11 02 Mayıs 2024 Bütünleşik aydınlatma Anlatım
12 09 Mayıs 2024 Doğal aydınlatma uygulama örnekleri Anlatım ve tartışma
13 16 Mayıs 2024 Yapma aydınlatma uygulama örnekleri Anlatım ve tartışma
14 23 Mayıs 2024 Bütünleşik aydınlatma uygulama örnekleri Anlatım ve tartışma
15 30 Mayıs 2024 Aydınlatma kontrol sistemleri ve otomasyon Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Anon, (1994), “Code For Interior Lighting”, CIBSE. - Anon, (1992), “Handbuch für Beleuchtung”, Ecomed-Fachverlag. - Berköz, E., Küçükdoğu, M. Ş., (1975), “Mimari Aydınlatma Ders Notları”, İstanbul, İTÜ Mimarlık Fakültesi. - Eskenazi, M., (1970), “Aydınlatma Notları”, İstanbul, Matbaa Teknisyenleri Basımevi. - Hopkins, R. G., Petherbridge, P., Longmore, J., (1966), “Daylighting”, London, Heinemann. - Lam, M. C. W., (1986), “Sunlighting- As Formgiver For Architecture”, New York, Van Nostrand Reinhold. - Moore, F., (1991), “Concepts and Practice of Architectural Daylighting”, New York, Van Nostrand Reinhold. - Özkaya, M., (1972), “Aydınlatma Tekniği”, İstanbul, İTÜ Matbaası. - Plummer, H., (2009), "The Architecture of Natural Light", Thames&Hudson, London, UK. - Robbins, C. L., (1986), “Daylighting-Design and Analysis”, New York, Van Nostrand Reinhold Company. - Steffy, G. R., (1990), “Architectural Lighting Design”, New York, Van Nostrand Reinhold. - Storey, S., (2008), "Perfect Lighting: Inspiring Solutions for Every Room", Creative Homeowner, London. - Yee, R., (2007), "Lighting Spaces", Visual Reference Publications Inc., New York.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
0
2
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
0
3
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
0
2
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
3
2
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
4
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
0
4
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
0
2
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0