Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MIM424 |
TÜRKİYEDE VE DÜNYADA ANIT KORUMA |
5 |
2 |
2 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR TÜRKOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
a. anıt korumanın tüm problemlerinin (metodlar, yasalar), öğrenci tarafından kendi başına ve eleştirel bir gözle, yorumlanabilmesi ve değerlendirilebilmesi için gerekli olan teorik temelin oluşturulmasına yarayacak bilgilerin verilmesi, b. Modern teknik önlemler ve restorasyon metotları ile ilgili genel bilgilendirme, c. Uygulama çalışmalarına teşvik, ama aynı zamanda uyarı amaçlı, güncel restorasyon ve revitalizasyon konseptleri hakkında (pozitif ve negatif örneklerle) bilgilendirme sağlamaktır. |
İçerik: |
Koruma düşüncesinin evrimi ve kuramsal temeller; korunacak değerler, koruma ve değerlendirme ölçütleriyle taşınmaz kültür varlıklarının değerlendirilmesi. Tarihi çevre korumanın esasını oluşturan verilerin tanımlanması ve Türkiye'de gerçekleştirilen tarihi çevre koruma uygulamalarından belirli örneklerin tartışılması, ayrıca yabancı ülkelerdeki başarılı tarihi çevre koruma örnekleri üzerinde durularak, konuyla ilgili farklı yaklaşımların incelenip, değerlendirilmesi. Tarihi çevrenin temel öğeleri, niteliklerinin tanımlanması ve analizi, kültürel ve doğal varlıların ve özellikle sitlerin sorunları. Kültürel ve doğal varlık kavramları, çeşitleri, tanımları ve örnekler. Sit koruma projesinin içeriği; envanter fişleri; tipolojiler; siluetler; sit korumada uzmanlararası yaklaşımın gerekliliği. Tarihi çevre korumada tipomorfolojinin yeri, tanımlar, farklı yaklaşımlar. Türkiye’de ve Dünyada gerçekleştirilmiş birer koruma örneği ve koruma süreci analizi. Koruma ve Turizm İlişkisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama. |
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama |
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Tanışma, dersin tanıtımı ve içeriğinin açıklanması. Dersin yürütülmesi, uygulama ve değerlendirmeye ilişkin bilgilerin aktarılması. Anıt Koruma ve bakımının genel durumu, sorunları ve gerekliliği. Anıt koruma kavramları. (Literatür) |
Yüz yüze eğitim |
2 |
Literatür araştırma |
Korumanın amacı, disiplinler arası ilişkisi Anıtları sınıflandırılma türleri |
Slayt sunumu, tartışma |
3 |
Literatür araştırma |
Avrupa’da koruma teorisinin tarihsel süreci (Antik Çağ’dan Historizm’e kadar ). |
Slayt sunumu, tartışma |
4 |
Literatür araştırma |
Avrupa’da koruma teorisinin tarihsel süreci (19.yy’dan 20.yy’a kadar) |
Slayt sunumu, tartışma |
5 |
Literatür araştırma |
Avrupa’da Modern Anıt Korumanın gelişimi ve öncüleri (20. yüzyıl) |
Slayt sunumu, tartışma |
6 |
Literatür araştırma |
Osmanlı’da ve Türkiye Cumhuriyeti’nde koruma, belgeleme çalışmaları (önemli isimler) |
Slayt sunumu, tartışma |
7 |
Literatür araştırma |
Anıtlarda bozulma nedenleri. Koruma amaçlı yapılan müdahelelerde ilkeler. Müdahale kararından önce değerlendirme; değer ölçütleri ve karşılaştırması |
Slayt sunumu, tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür araştırma |
Konuların tekrarı, quiz |
soru-cevap, tartışma |
10 |
Literatür araştırma |
Koruma amacıyla anıta yapılan müdahele türleri. Sağlamlaştırma. Restorasyon. Bütünleme. Yeniden Yapım. (Yerli ve yabancı örnekler) |
Slayt sunumu, tartışma |
11 |
Literatür araştırma |
Sit alanlarının koruma problemleri. Tarihi yapı analizi ve metotları. Uygulama örneklerinin incelenmesi |
Slayt sunumu, tartışma |
12 |
Literatür araştırma |
Restitüsyon, restorasyon, rekonstrüksiyon metotları, ilkeleri (uygulama örnekleri) |
Slayt sunumu, tartışma |
13 |
Literatür araştırma |
Uluslararası koruma tüzük ve yönetmelikler (Atina Tüzüğü, Venedik Tüzüğü, Nara Kararları). |
Slayt sunumu, tartışma |
14 |
Literatür araştırma |
Uluslararası Koruma Yaklaşımları Uluslararası koruma örgüt ve kuruluşları. Ulusal koruma örgüt ve kuruluşları. Tüzük ve yönetmelikler |
Slayt sunumu, tartışma |
15 |
Literatür araştırma |
Müdahelenin planlanması. Yeniden işlevlendirme ve restorasyon kararları, teknikleri, ulusal yasalar. Koruma ve turizm ilişkisi |
Slayt sunumu, tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, YEM Yayınevi, 1996. |
Akın, N. “Türkiye’de Tarihi Çevre Koruma, Örnekler ve Sorunlar”, Mimarlık, 1988/2, ss.40-43. |
Erder, C. Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1975. |
Erder, C. “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:2 Güz 1977, ss.167-190. |
Kuban, D. “Tarihsel Çevrenin Biçimlenişi ve Çağdaş Yaşam Biçimi içinde Değerlendirilmesi Üzerine Bir Söyleşi”, Mimarlık, 1976/1, ss.32-37. |
Kuban, D. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul, 2000 Riegl, A. (2015). Modern Anıt Kültü, Doğası ve Kökeni, İstanbul: Daimon Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
107 |
|
Genel Toplam |
107 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|