Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END341 |
HÜCRESEL ÜRETİM SİSTEMLERİ |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, karmaşık, dinamik ve stokastik yapıya sahip üretim sistemlerini
tanıtmak, üretim sistemlerinin etkin tasarımı becerisini kazandırmak, üretim
sistemlerinin tasarımında modern yaklaşımları tanıtmaktır. |
İçerik: |
Üretim Sistemlerininde Yerleşim; Grup Teknolojisi ve Hücresel Üretim Düzeni; Grup Teknolojisi Kümelendirme Yöntemleri; Hücre İçi Yerleşim Düzenleri; Malzeme İhtiyaç Planlaması ve Periyodik Parti Kontrolü; Esnek Üretim Sistemlerine Giriş. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Grup Teknolojisi özelliklerini tarif eder. |
Hücresel üretim sistemleri tasarlar. |
Üretim hücresi ve hücresel organizasyonu tasarlar. |
Malzeme ihtiyaç planı oluşturur. |
Klasik üretim sistemlerinden Hücresel/Esnek üretim sistemlerine geçiş maliyet analizleri yapar. |
Üretim sisteminin hücresel imalat sistemine uygun olup olmadığına uygun teknikleri kullanarak karar verir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Genel Giriş - Üretim Sistemlerinde İsrafların Yok Edilmesi |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Üretim Sistemlerinde İsrafların Yok Edilmesi - Yalın Düşünce ve Yalın Üretim |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Üretim Sistemlerinin Tasarımı - Grup Teknolojisi ve Hücresel Üretim |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Hücresel Üretim Yardımıyla Takım Çalışmalarının Analizi |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Gerçek Hücresel Üretim Uygulamaları |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Gerçek Hücresel Üretim Uygulamaları |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Grup Teknolojisi Kümelendirme Yöntemleri - 1 |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Grup Teknolojisi Kümelendirme Yöntemleri - 2 |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Hücre İçi Yerleşim Düzenlemesi |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
İstisnai Elemanların Yok Edilmesi Üzerine Bir Matematiksel Model |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
İş Parçası Sınıflandırma ve Kodlama |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Malzeme İhtiyaç Planlaması ve Periyodik Parti Kontrolü; Esnek Üretim Sistemlerine
Giriş |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Ödev ve Proje Sunuşları - 1 |
Öğrenci Sunumları |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Ödev ve Proje Sunuşları - 2 |
Öğrenci Sunumları |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Askin, R. G. And Goldberg, J. B. (2002) Design and Analysis of Lean Production
Systems, John Wiley & Son |
Wrennall, W. and Lee, Q. (1994) Handbook of Commercial and Industrial
Facilities Management, McGraw-Hill |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
1 |
10 |
10 |
Ödev |
1 |
25 |
25 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|