Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END354 |
KARAR VE OYUN KURAMLARI |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere değişik karar seçeneklerini belirlilik, belirsizlik, risk, kısmi bilgi ve yarışmalı karar ortamlarında değişik ölçütlere göre karşılaştırmayı ve en uygun seçeneğin seçilmesi ile ilgili ilke, yöntem ve süreçleri öğretmek ve bu yöntemleri uygulamalarını sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Karar Vermenin Anlamı, Yöntemleri, Süreci ve Çeşitleri; Karar Modelinin Öğeleri,
Karar Matrisi, Karar Ağacı ve Karar Ortamları; Belirlilik ve Risk Ortamlarında Karar
Verme, Belirsizlik ve Kısmi Bilgi Ortamlarında Karar Verme; Bayesgil Ön, Son ve
Sondan Önceki Analizler; Yarar (Fayda) Kuramı, Nicel ve Nitel Çok Ölçütlü Karar
Verme, Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP), Hedef Programlama, Yarışma Ortamında
Karar Verme ve Oyun Kuramının Temelleri, İki Kişilik Sabit ve Sıfır Toplamlı Oyunlar,
Karma Stratejili Oyunların Grafik Yöntemiyle Çözümü, (mxn) Kişilik Oyunların
Doğrusal Programlama ve Diğer Yöntemlerle Çözümü, Bilgisayarla Çözüm
Uygulamaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Karar verme problemlerini tanımlar. |
Belirlilik, risk ve diğer karar ortamlarında karar verme yöntemlerini kullanır. |
Karar problemini uygun çok ölçütlü karar verme yöntemi kullanarak çözer. |
Elde edilen sonuçları değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Karar Vermenin Anlamı, Yöntemleri, Süreci ve Çeşitleri |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Karar Modelinin Öğeleri, Karar Matrisi, Karar Ağacı ve Karar Ortamları |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Belirlilik ve Risk Ortamlarında Karar Verme |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Belirsizlik ve Kısmi Bilgi Ortamlarında Karar Verme |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Bayesgil Ön, Son ve Sondan Önceki Analizler |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Yarar (Fayda) Kuramı |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Nicel ve Nitel Çok Ölçütlü Karar Verme |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Hedef Programlama |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Yarışma Ortamında Karar Verme ve Oyun Kuramının Temelleri |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Yarışma Ortamında Karar Verme ve Oyun Kuramının Temelleri |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Karma Stratejili Oyunların Grafik Yöntemiyle Çözümü |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Linear Programming and Other Methods to mxn Person Games |
Yüz yüze anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Bilgisayarla Çözüm Uygulamaları (POM QM ile çözümler) |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Yöneylem Araştırması. Kenan Özden, Hava Harp Okulu Yayınları, İstanbul. |
Yöneylem Araştırması-II Ders Notları. Kenan Özden, İstanbul Gelişim
Üniversitesi |
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, 2014, Ekin yayınevi, Bursa. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
5 |
5 |
25 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
151 |
|
Genel Toplam |
151 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|