Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END442 |
SİMÜLASYON DİLLERİ |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere kesikli olay simülasyonunun temel kavramlarını, simülasyon çalışması için gerekli olasılık ve istatistik bilgisini, bazı simülasyon dillerini ayrıntılı olarak öğretmek ve endüstri ve hizmet sistemlerinde gerekli görecekleri simülasyon dilini kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Simülasyon (Benzetim) Yazılım Paketleri ve Yapılandırılmış Programlama Dillerinin
Kullanımı, Olaylar Zinciri, Öncelikli Kuyruklar, Rassal Sayı Üretimi, İstatistiksel
Analizler, Java, C++, SIMAN Blokları, Örnek Olaylar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Simülasyon kavramını tanımlar. |
Üretim veya hizmet sektöründe bir sistemi tasarlar. |
Dinamik sistem simülasyonunu bir simülasyon programında programlar. |
Sistemin performans çıktılarını analiz eder. |
Alternatif sistemleri karşılaştırır. |
Monte Carlo Simülasyonunu kurgulayarak sonuçları değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı kaynaklar |
Simülasyon ve Modellemenin Tanımlanması |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı kaynaklar |
Servis Sistemleri ve Kuyruk Modelinin Açıklanması |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı kaynaklar |
Monte Carlo Simülasyonu- Servis Sistemleri |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı kaynaklar |
Monte Carlo Simülasyonu- Imalat Sistemleri |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı kaynaklar |
Monte Carlo Simülasyonu- Imalat Sistemleri |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı kaynaklar |
Rasgele Sayı Türetimi |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı kaynaklar |
Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı kaynaklar |
Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-ARENA |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı kaynaklar |
Uygunluk Testleri- Ki-Kare ve Kolmogrov Simirnov Testleri |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı kaynaklar |
Simülasyon ile Modelleme (SIMAN, ARENA) |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı kaynaklar |
Simülasyon ile Modelleme (SIMAN, ARENA) |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı kaynaklar |
Simülasyon ile Modelleme (SIMAN, ARENA) |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı kaynaklar |
Sistemlerin Karşılaştırılması |
Yüz yüze anlatım |
15 |
Yazılı kaynaklar |
Çıktı Analizi |
Yüz yüze anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Simulation with Arena, W. D. Kelton, R. P. Sadowski, N. B. Swets,
McGraw-Hill international edition, 5th ed., 2010. |
Discrete Event System Simulation, J. Banks, J. S. Carson, B. L. Nelson,
D. M. Nicol, Pearson Education, 3th ed., 2001. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
5 |
4 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
151 |
|
Genel Toplam |
151 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|