Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END448 |
İLERİ YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı; öğrencilere, işletmelerde karşılaşacakları karmaşık karar problemlerini çözebilmeleri için bilimsel sorun çözme model ve tekniklerini öğretmek, bu teknikleri kullanabilme ve elde edecekleri sonuçları yorumlayabilme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
İleri Yöneylem Araştırması Teknikleri, Doğrusal Modellerin Geometrisi, AMPL / CPLEX Kullanımı, Simpleks Yöntemi, Dualite Teorisi, Duyarlılık analizi, Ağ Akış Modelleri, Tamsayılı Programlama Modelleri, Doğrusal Olmayan Programlama. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Matematiksel yapılarını kullanarak doğrusal optimizasyon modellerini çözmek için kullanılan teknikleri tarif eder. |
En çok kullanılan deterministik lineer optimizasyon modellerinin matematiksel yapısını tanımlar. |
Endüstriyel uygulamalarda meydana gelen çeşitli karmaşık sistemin yapısını matematiksel olarak modeller. |
Model sonucu elde edilen sonuçları analiz eder. |
Optimizasyon modellerini ifade etmek ve çözmek için modelleme dillerini kullanma anlayışı geliştirir. |
Optimizasyon için mevcut ticari çözücüler hakkında bilgi geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı kaynaklar |
Modellemenin Gözden Geçirilmesi |
Yüz yüze anlatım |
2 |
Yazılı kaynaklar |
Doğrusal Modellerin Geometrisi |
Yüz yüze anlatım |
3 |
Yazılı kaynaklar |
Simpleks Yöntemi |
Yüz yüze anlatım |
4 |
Yazılı kaynaklar |
AMPL / CPLEX Kullanımı |
Yüz yüze anlatım |
5 |
Yazılı kaynaklar |
Dualite Teorisi |
Yüz yüze anlatım |
6 |
Yazılı kaynaklar |
Duyarlılık analizi |
Yüz yüze anlatım |
7 |
Yazılı kaynaklar |
Büyük ölçekli doğrusal programlama I |
Yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı kaynaklar |
Büyük ölçekli doğrusal programlama II |
Yüz yüze anlatım |
10 |
Yazılı kaynaklar |
Ağ Akış Modelleri 1 |
Yüz yüze anlatım |
11 |
Yazılı kaynaklar |
Ağ Akış Modelleri 2 |
Yüz yüze anlatım |
12 |
Yazılı kaynaklar |
Ağ Akış Modelleri 3 |
Yüz yüze anlatım |
13 |
Yazılı kaynaklar |
Tamsayılı Programlama Modelleri 1 |
Yüz yüze anlatım |
14 |
Yazılı kaynaklar |
Tamsayılı Programlama Modelleri 2 |
Yüz yüze anlatım |
15 |
Yazılı kaynaklar |
Gelişmiş Modeller ve Yöntemler |
Yüz yüze anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
D. Bertsimas and J.N. Tsitsiklis, Introduction to Linear Optimization, Athena
Scientific (1997) |
R. Fourer, D.M. Gay and B.W. Kernighan, AMPL: A Modeling Language for
Mathematical Programming, Duxbury Press (1997) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
5 |
5 |
25 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
151 |
|
Genel Toplam |
151 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|