TR EN

FİLM YAPIMI VE SİNEMA TARİHİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTP216 FİLM YAPIMI VE SİNEMA TARİHİ 4 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MURAT ÇİL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders kapsamında öğrencilere, sinemanın tarihsel süreç içerisinde gelişimi konusunda bilgilendirme yapılması amaçlanmaktadır. Sinemanın başlangıç yıllarından itibaren günümüze kadar gelişinde yer alan tarihsel olay ve olgular; kuramcılar, yönetmenler, türler ve türlerin evrimi kronolojik bir süreç içinde ele alınacaktır.
İçerik: Sinema tarihine genel bir bakış ile başlayacak olan derslerde; Lumiere Kardeşler, Charlie Chaplin, Vittorio De Sica, Alfred Hitchcock, Lars Von Trier, Andre Bazin, Akira Kurosawa gibi ustaların filmleri ve sinema anlayışları, Hollywood sineması, Avrupa Sineması, Dünya Sinemasının karakteristikleri, Western, Polisiye, Komedi vb. Türler, Yeni Sinema, Yeni Dalga, Yeni Gerçekçilik, Avantgarde sinema, son olarak ülkemize dönerek Türk Sinemasında hazırlık ve tiyatrocular dönemi, Modern Türk Sineması incelenecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hareketli görüntünün oluşumunda rolü olan icatları inceler.
Avrupa, Asya, Amerikan ve Türk sinemasının geçmişten günümüze olan gelişimini tanımlar.
Sinema akımlarını ve kuramlarını izah eder.
Tarih ve sinema bağlantısı, insanlığın yaşadığı sosyal, kültürel ve ekonomik koşulların sinema üzerindeki etkilerini gösterir.
Film yapımı sürecinde aktif rol oynayan yönetmen, görüntü yönetmeni, sanat yönetmeni, senarist, ışık şefi, ses şefi, kurgucu görevlerini ders süresince pratik yapar.
Filmlerdeki senaryoyu, alt metinleri, metaforları, karakter analizlerini yorumlar.
Öğrenci Film Yapım Aşamalarından Senaryo Yazımını gerçekleştirir.
Film Yapım aşamalarını tamamlayıp filmi çekip hazır hale getirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Makale tarama, Film izleme Sinemanın Doğuşu ve Sessiz Sinema Dönemi Anlatım ,soru / cevap
2 Makale tarama, Film izleme Alman Dışavurumculuğu, Rus Sineması ve Hollywood'un gelişimi Anlatım ,soru / cevap
3 Makale tarama, Film izleme İtalyan Yeni Gerçekçiliği ve Fransız Yeni Dalga Sineması Anlatım ,soru / cevap
4 Makale tarama, Film izleme İngiliz Belge Okulu ve Özgür Sinema Anlatım ,soru / cevap
5 Makale tarama, Film izleme Latin Amerika Sineması ve İran Sineması Anlatım ,soru / cevap
6 Makale tarama, Film izleme Kuzey Avrupa Sineması (İsveç-Danimarka-Finlandiya) ve Uzak Doğu Sineması Anlatım ,soru / cevap
7 Makale tarama, Film izleme Klasik Anlatıya karşı Çağdaş Anlatı / Sinemada Türler Anlatım ,soru / cevap
8 - ARA SINAV -
9 Makale tarama, Film izleme Türk Sinemasının doğuşu ve Tiyatrocular Dönemi Anlatım ,soru / cevap
10 Makale tarama, Film izleme Geçiş Dönemi yönetmenleri ve Sinemacılar Dönemi Anlatım ,soru / cevap
11 Makale tarama, Film izleme Türk toplumsal sineması, 70'ler Türk Sineması ve Yeşilçam'ın çöküşü Anlatım ,soru / cevap
12 Makale tarama, Film izleme Yeni Türk Sineması Anlatım ,soru / cevap
13 Makale tarama, Film izleme Film yapım proje sunumları Anlatım ,soru / cevap
14 Makale tarama, Film izleme Dönem tekrarı Anlatım ,soru / cevap
15 Makale tarama, Film izleme Genel Değerlendirme Anlatım ,soru / cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

TEKSOY, R. (2005). Sinema Tarihi, Cilt: 1, Basım evi: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul.
TEKSOY, R. (2005). Sinema Tarihi, Cilt: 2, Basım evi: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık, İstanbul.
ÖZÖN, N. (2010). Türk Sinema Tarihi, 3. Basım, Basım evi: Doruk Yayımcılık, İstanbul.
ÇOŞKUN, E. (2009). Dünya Sinemasında Akımlar, 2. Basım, Basım evi: Phoenix Yayınevi, Ankara.
CANİKLİGİL İ. (2014). Dijital Video ile Sinema, 1. Basım, Basım evi: Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
KUYUCAK ESEN. (2002) Türk Sinemasının Kilometre Taşları Agora Yayın

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kuramsal anlamda radyo-televizyon bölümünün ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde bir yeterliğe sahip olmasının sağlanması ve bu yeterlik düzeyinin yaratıcı fikirlerle ilişkisinin kavratılması
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi iletişim teknolojilerinin oldukça gelişkin olduğu günümüzde bu bölümden mezun kişiler, bilgi sahibi kişiler olarak yetiştirilmeli ve olgusal anlamda medya okur yazarlığının daha üst bir seviyeye çıkmasını sağlayacak bir kalite seviyesi oluşturmalıdır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kuramsal anlamda kitle iletişim araçlarında çalışabilecek düzeyde insanları yetiştirebilmek ve teorik anlamda kendini yenileyebilen ve vizyonu geniş bakış açılarını oluşturmak..
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo ve Televizyon bölümlerinden mezun kişilerin uygulama yapma anlamında çeşitli olanaklara sahip olmaları ve okuldan mezunn olduklarında bu uygulamalar ışığında medyada çalışabilecek becerilere sahip olmaları gerekmektedir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bağımsız çalışma becerisine sahip ve özgün çalışmalar yapabilecek bireyler yetiştirmek ve sorumluluk alabilen kişilerin medyada yer almasını sağlamak.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenmenin bir süreç olduğunu yetkinlik düzeyinde anlayabilen ve öğrenmenin yeniliklere açık olmak olduğunu analiz edebilen kişilerin kitle iletişim araçlarında çalışmalarını sağlayabilmek.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişimin sosyal bir beceri olarak tanımlanabileceği çağımızda, sosyal yetkinliğe sahip bireylerin medyada gelişim sağlamalarını hedef olarak oluşturabilmek.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyada yer alan kişilerin alana özgü yetkinliklerini üst düzey bir noktaya taşıyabilmek ve alanlarında başarılı bireylerin istihdamının fazlalaşmasını sağlamak.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 9 1 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 1 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0