TR EN

TEHLİKELİ MADDELER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHP134 TEHLİKELİ MADDELER 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EKREM SÜZEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÖZLEM ÇELİK ÇELİKER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Tehlikeli maddelerin ne olduğu DGR? eğitimi ve DGR kitabının tanımı kuralların temeeli kuralların uygulanması - Gönderici Sorumlulukları, Taşıyıcı sorumlulukları ,Eğitim Gereklilikleri, Tehlikeli Madde güvenliği, Kaza ve Kırım raporlaması ve bu maddelerin doğru bir şekilde paketlenip, etiketlenip, işaretlenip taşınmasının havayolu emniyeti açısından öneminin anlaşılması ile tehlikeli madde ve handling (taşıma) etiketlerini tanımak dersin amacı kapsamındadır.
İçerik: Neden DGR Eğitimi? Eğitimin ve DGR kitabının Tanıtımı Tehlikeli Maddelerin tanımı, Kuralların temelKuralların Uygulanması,Gönderici Sorumlulukları,Taşıyıcı sorumlulukları, Eğitim Gereklilikleri, Tehlikeli Madde güvenliği,Kaza ve Kırım raporlamasım Yasak Tehlikeli Maddeler,Gizli tehlikeli Maddeler,- Yolcu ve Ekip beraberindeki Tehlikeli maddeler Yolcu ve Ekip beraberindeki Tehlikeli maddeler devamı (2.3.A tablosu) Hava postası ile Tehlikeli madde taşımacılığı, Taşıyıcı Mülkiyetindeki Tehlikeli Maddeler,İstisnai miktarda Tehlikeli Maddeler Kısıtlı miktarda Tehlikeli maddeler Ülke ve taşıyıcı varyasyonlarıTehlikeli Madde sınıfları ve tanıtımı ,- Genel Paket Tanıtımı ve Tanımı İşaretleme ve Etiketleme İşaretleme Nedir? Etiketleme Nedir ,Risk Etiketleri,Elleçleme (Handling Etiketleri) - Beyan Edilmemiş Tehlikeli Maddeler,-Acil Durum Prosedürleri Tehlikeli madde genel taşıma gereklilikleri,tehlikeli madde yasal yükümlülükleri,tehlikeli madde kurallarının uygulanmadığı bazı özel durumlar,göndericinin sorumlulukları,havayolu ile taşınması kesinlikle yasak olan maddeler ile muafiyeti olan maddeler,etiketleme kuralları ve handling etiketleri ve tehlikeli maddeler için acil durum prosedürleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Neden DGR eğitimi aldığını Tehlikeli maddelerin neler olduğu kuralların temelini, kulaların uygulanması Karlların tanımını ve bunları doğru taşımanın emniyete olan etkisini bilir.ve öğrenir
Tehlikeli maddeler (DGR) usullerine göre Gönderici Sorumlulukları, Taşıyıcı sorumlulukları, ,Eğitim Gereklilikleri,Tehlikeli Madde güvenliği, Kaza ve Kırım raporlaması nasıl yapılır nelere dikkat edilir öğrenir
Tehlikeli maddeler için doğru paketleme, işaretleme ve etiketlemenin önemini Yasak Tehlikeli Maddeler, Gizli tehlikeli Maddeler, Yolcu ve Ekip beraberindeki Tehlikeli maddeler ,Gönderici Sorumluluklarını öğrenir.
Tehlikeli madde uçak içi usulleri (acil durum prosedürleri) öğrenir. İstisnai miktarda Tehlikeli Maddeler- Kısıtlı miktarda Tehlikeli maddeler,-Ülke ve taşıyıcı varyasyonları, Tehlikeli Madde sınıfları ve tanıtımını öğrenir

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması 1. Hafta Giriş Genel Felsefe - Video - Genel Felsefe, Neden DGR Eğitimi? Eğitimin ve DGR kitabının Tanıtımı - Tehlikeli Maddelerin tanımı, - Kuralların temeli, - Kuralların Uygulanması, Sözel Anlatım video
2 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması 2. Hafta Genel Felsefe Devamı - Gönderici Sorumlulukları, - Taşıyıcı sorumlulukları, - Eğitim Gereklilikleri, - Tehlikeli Madde güvenliği, - Kaza ve Kırım raporlaması Sözel Anlatım
3 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması LİMİTLER - Genel tanım, 3. Hafta -LİMİTLER - Genel tanım, - Yasak Tehlikeli Maddeler, - Gizli tehlikeli Maddeler, - Yolcu ve Ekip beraberindeki Tehlikeli maddeler (2.3.A tablosu) Sözel Anlatım
4 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması 4. Hafta LİMİTLER Devam -Yolcu ve Ekip beraberindeki Tehlikeli maddeler devamı (2.3.A tablosu) - Hava postası ile Tehlikeli madde taşımacılığı, - Taşıyıcı Mülkiyetindeki Tehlikeli Maddeler, Sözel Anlatım
5 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması 5. Hafta Limitler Devam - İstisnai miktarda Tehlikeli Maddeler - Kısıtlı miktarda Tehlikeli maddeler -Ülke ve taşıyıcı varyasyonları Sözel Anlatım
6 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması 6. Hafta Tehlikeli Madde sınıfları ve tanıtımı Sözel Anlatım
7 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması Tehlikeli Madde sınıfları ve tanıtımı ve Genel Tekrar Sözel Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - Genel Paket Tanıtımı ve Tanımı - İşaretleme ve Etiketleme - İşaretleme Nedir? - Etiketleme Nedir? Sözel Anlatım
10 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - Risk Etiketleri - Elleçleme (Handling Etiketleri) Sözel Anlatım
11 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - İşaretleme ve Etiketleme Devamı Sözel Anlatım
12 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - Beyan Edilmemiş Tehlikeli Maddeler Sözel Anlatım
13 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - Yolcu ve Ekip Provizyonları Sözel Anlatım
14 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - Acil Durum Prosedürleri ve Genel Tekrar Sözel Anlatım
15 Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması - Acil Durum Prosedürleri ve Genel Tekrar Sözel Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Teknik Eğitim Müdürlüğü(Part 145) Ders Notları Tehlikeli Maddeler Bilinci(Teknik Personel için), THY Teknik Aş. Dangerous Goods Training Programme, Workbook 2, (2018) 42. Edition
SHGM, (2008),Tehlikeli Maddelerin Havayolu İle Emniyetli Taşınması, Yayınevi: Şen Matbaa, (http://web.shgm.gov.tr/documents/sivilhavacilik/files/pdf/kurumsal/yayinlar/tehlikeli_maddelerin_tasinmasi.pdf)
Ergün, N.,Yavuz, N., Ateş, S., (2018) Yolcu Hizmetleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanındaki genel kavramları tanımlar/açıklar.
0
2
2) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programında yer alan terminolojiyi tanımlar/açıklar.
0
3
3) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında kullanılan bilgisayar paket programlarını tanımlar.
0
4
4) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği kavramlarının geçmişten günümüze tarihsel sürecini açıklar.
0
5
5) İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kavrar. Fonksiyonlar arası ilişkileri ve etkileşimleri sınıflandırır ve açıklar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili kavramsal tanımlamaları yapar/açıklar.
1
2
Havacılık terminolojisini tanımlar/açıklar.
4
3
Bilgisayarlı destek sistemlerini kullanır.
0
4
Havacılık sektörünün tarihsel gelişimini bilir/anlatır.
1
5
İşletme fonksiyonlarına hakim olur, bilgileri iş hayatında kullanır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında ilgili kurumlarla (Havayolu şirketleri, Handling şirketleri v.s.) mevzuata uygun yazılı anlaşmaları yapar.
0
2
2) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında yazışma, bilgi depolama ve depolamış bilgileri bilgisayar paket programlarını amacına uygun olarak kullanır.
0
3
3) Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
0
4
4) Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği alanında edindiği bilgileri, uzman olan ve olmayan kişilerle, etkin anlatım ve dil becerileriyle ifade ederek paylaşır.
3
5
5) İşletme uygulamalarını değerlendirerek, mevcut uygulamaların değişen çevre şartlarına adaptasyonunu sağlamak için disiplinler arası kıyaslamalarla yeni öneriler geliştirir. sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında ilgili yönetmelik ve yönergelere bilir, uygun yazışmaları yapar
0
2
İlgili alanda kullanılan bilgisayar yazılımları/programları kullanır.
0
3
Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanır/bilgileri iş hayatında kullanır.
0
4
Havacılık sektörü ile ilgili öğrendiği bilgileri başkalarına anlatım becerisi kazanır.
0
5
İşletme uygulamalarını yorumlar, değerlendirir, analiz eder.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
0
2
2) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
0
3
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
0
4
4) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır.
0
5
5) Kişisel, mesleki ve/veya çalışma alanı ile ilgili risk ve fırsatları değerlendirir; bilgi ve becerilerini sosyal/kültürel/ekonomik katma değeri yüksek düşünceye/yaklaşıma/teknolojiye/ürüne dönüştürülmesinde sorumluluk alır; bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik geliştirir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
0
2
2) Öğrenme gereksinimlerini belirler; öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri planlar ve yönetir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
0
2
2) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
0
3
3) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
0
4
4) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
0
5
5) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı’nın ileri düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
6
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
0
2
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 3 36
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 3 3 9
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 103
Genel Toplam 103
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0