TR EN

EGZERSİZ PSİKOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY360 EGZERSİZ PSİKOLOJİSİ 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HALİS EGEMEN MERDAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere; Egzersiz psikolojisinin, farklı özelliklere sahip gruplarda kullanımının önemini ve kişilik yapısı üzerindeki etkileri açıklayacak bilgi birikimini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, Egzersiz psikolojisi kavramı, egzersiz davranışını takip eden etmenler, egzersiz bağlılığı, egzersiz davranışına ilişkin kuramsal modeller, egzersiz davranışın ve motivasyon, egzersizde psikolojik etmenler, özel gruplar ve egzersiz, çocuk ve gençlerde egzersiz psikolojisi, yaşlılarla egzersiz psikolojisi, fiziksel engellilerle egzersiz, egzersiz motivasyonu, egzersizde kişilik, karakter ve sportmenlik, egzersizde grup dinamikleri, psikolojik becerilerin antrenmanı, geri bildirim, pekiştireçler ve içsel motivasyon konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Egzersiz psikolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar
Psikoloji biliminin, egzersiz süreci üzerine etkilerini açıklar.
Egzersiz psikolojisinin, farklı özelliklere sahip gruplarda kullanımının önemini açıklar.
Egzersizin kişilik yapısı üzerine etkilerini tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Egzersiz psikolojisi temel kavramlar ve tarihsel gelişimi Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
2 Yazılı kaynak tarama Egzersiz davranışına ilişkin kuramlar ve modeller Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Egzersiz davranışına ilişkin kuramlar ve modeller Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Egzersiz ve iyi oluş Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Egzersiz katılımcısı: benlik ve kişiliğin örgütlenmesi, temel psikolojik ihtiyaçlar Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
6 Literatür tarama Egzersiz güdülenmesi Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı
7 Literatür tarama Egzersizde hedef belirleme Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap okuma Egzersiz liderliği ve kişilerarası iletişim Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
10 Literatür tarama Egzersizde grup dinamikleri Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
11 Literatür tarama Egzersiz terapisi Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Egzersiz katılımcılarında psikolojik becerilerin antrenmanı Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Egzersiz bağımlılığı ve Sağlıksız Davranışlar Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
14 Literatür tarama ve sunum hazırlama Egzersizde Tükenmişlik ve Sürantrenman Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Egzersiz ve zihinsel iyilik: depresyon, stres ve kaygı ile başa çıkma Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yeltepe Ercan, H. (2013). Spor ve Egzersiz Psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Weinberg, R.S. ve Gould, D. (2015). Spor ve Egzersiz Psikolojisinin Temelleri. Ed. Mustafa Şahin, Ziya Koruç. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Buchworth, J. Dishman, R. (2002). Exercise Psychology. IIIinois: Human Kinetics
Moran, A. (2004). Sport and Exercise Psychology, A Critical Introduction. London: Routledge

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0