Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY362 | UYGULAMALI DOĞA SPORLARI | 6 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere; öğrencilere doğa sporlarının teoris ile ilgili bilgi vermek ve pratiğini gerçekleştirebilecek beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, doğal yaşam ve çevre koruma, doğada yaşama kavramı ve özellikleri, dağcılıkta yardımcı bilgiler, dağcılıkta karşılaşılan tehlikeler ve korunma, kamp malzemeleri ve kullanılmasında dikkat edilecek noktalar, doğa sporlarında giyim ve doğada beslenme ve çadır kurma alıştırmaları, dağcılık olarak sınıflandırılan faaliyetlerin anlamları - yürüyüş - hiking - kanyoning -kampçılık - kaya tırmanışı - buz tırmanışı - mix tırmanış – alpinizm, yürüyüş ve yürüyüş teknikleri ve uygulama çalışmalar, tırmanış ve iniş, tırmanışın temel öğeleri, tırmanış teknikleri ve yapay duvar tırmanış çalışmaları, kış dağcılığı, kampçılığı, karlı arazilerde ilerleme ve tırmanış teknikleri, kaya tırmanışı, tarihi, kaya tırmanış çeşitleri. kaya tırmanışı uygulama, spor kaya tırmanışı ve tırmanışla ilgili araştırmaların incelenmesi, kaya tırmanışı uygulama, dağ bisikleti kullanılan ekipman ve teknik çalışmaların teorisi, dağ bisikleti uygulaması, yüksek irtifa tırmanışı teorisi, yüksek irtifa tırmanışı uygulama konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Doğa sporlarına ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Doğa sporları uygulamalarına ilişkin genel bilgileri açıklar. |
Doğa sporları uygulamaları ile ilgili ekipmanları kullanır. |
Doğa sporlarına ilişkin temel teknikleri uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Doğal yaşam ve çevre koruma, Doğada yaşama kavramı ve özellikleri | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
2 | Yazılı kaynak tarama | Dağcılıkta yardımcı bilgiler, dağcılıkta karşılaşılan tehlikeler ve korunma | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kamp malzemeleri ve kullanılmasında dikkat edilecek noktalar, doğa sporlarında giyim ve doğada beslenme ve çadır kurma alıştırmaları | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dağcılık olarak sınıflandırılan faaliyetlerin anlamları - Yürüyüş - Hiking - Kanyoning -Kampçılık - Kaya tırmanışı - Buz tırmanışı - Mix tırmanış - Alpinizm | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yürüyüş ve yürüyüş teknikleri ve uygulama çalışmalar | Anlatım, soru- cevap, tartışma yöntemi |
6 | Literatür tarama | Tırmanış ve iniş, Tırmanışın temel öğeleri, Tırmanış teknikleri ve yapay duvar tırmanış çalışmaları | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Literatür tarama | Kış dağcılığı, kampçılığı, karlı arazilerde ilerleme ve tırmanış teknikleri | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Kaya tırmanışı, tarihi, kaya tırmanış çeşitleri. Kaya tırmanışı uygulama. | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Literatür tarama | Spor kaya tırmanışı ve tırmanışla ilgili araştırmaların incelenmesi. | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Literatür tarama | Kaya tırmanışı uygulama. | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Literatür tarama | Dağ bisikleti kullanılan ekipman ve teknik çalışmaların teorisi | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Dağ bisikleti uygulaması | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
14 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Yüksek irtifa Tırmanışı teorisi | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Yüksek irtifa Tırmanışı uygulama | Anlatım soru-cevap ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
|
||||||
2 |
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
||||||
2 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
||||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
||||||
4 |
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
||||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
||||||
2 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
||||||
3 |
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |