Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY371 | SPOR YARALANMALARI | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ SERİN YAMAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, spor yaralanmalarıyla ilgili komplikasyonları ve alınacak önlemleri açıklama, eklem hareket açısı ölçümlerini uygulama, kas ve eklem yaralanmaları ile ilgili güncel verileri inceleme bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin İçeriği; sportif faaliyetlerdeki sakatlanma nedenleri, branşlara özgü sakatlanma riskleri, omuz eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması, dirsek ve el bileği eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması, kalça eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması, diz eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sportif faaliyetlerdeki sakatlık risk faktörlerini açıklar. |
Sportif faaliyetlerin sonucunda oluşan komplikasyonları ve alınacak önlemleri açıklar. |
Antrenmanların, kas-iskelet sistemi üzerindeki etkilerini açıklar. |
Eklem hareket açısı ölçümlerini uygular. |
Kas ve eklem yaralanmaları ile ilgili güncel verileri inceler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Sportif faaliyetlerdeki sakatlanma nedenleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması | Branşlara özgü sakatlanma riskleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konuya ilişkin makale okuma | Branşlara özgü sakatlanma riskleri | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Omuz eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
5 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Dirsek ve el bileği eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kalça eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Diz eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Ayak bileği eklemindeki spor yaralanmalarının biomekaniği | Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
10 | Konuya ilişkin makale okuma | Servikal bölge spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Torokal bölge spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
12 | Konuya ilişkin makale okuma | Lumbal bölge spor yaralanmalarının biomekaniği ve mekanizması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi |
13 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Sakatlıktan Korunma Yöntemleri ve öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
14 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Sakatlık sonrası rehabilitasyon teknikleri ve öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Genel Tekrar ve öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Grffth, W. H. (2002). Spor Sakatlıkları Rehber. Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret A.Ş, İstanbul. |
Ergen, E., Güner, R., Zergeroğlu, A. M., Ulkar, B., Kunduracıoğlu, B. (2003). Sporcu sağlığı ve spor yaralanmaları., Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Ergün, N. ve Baltacı, G. , (2014) Spor Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Prensipleri. Pelkan Yayınevi, 4.Baskı, Ankara. |
Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastaneleri, https://www.romatem.com/spor-yaralanmalari-ve-sporcu-sagligi/ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
|
2 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
5 | |||||
2 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
3 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
1 | |||||
4 |
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
1 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
1 | |||||
3 |
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |