TR EN

SATRANÇ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY317 SATRANÇ II 5 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, satranç oyununu oynama ve temel düzeyde öğretme becerisini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; satrancın esasları ve satrancın tarihi, tahta üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması, satranç saati, kuraldışı konumlar, oyun bitişi, hızlı finiş (giyotin), puanlama, şah-kale matı, şah-vezir matı, iki fil matı, at-fil matı, piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri, satrançta yedi değerlendirme ilkesi, satrançta strateji ve taktik, ertelenmiş (ajurne) oyunlar, hızlı satranç, yıldırım, satrançta açılışlar ve satrancın öğretim yöntemleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Satrançta oyun kurallarını ve taşların hareketlerini anlatır .
Satrançta oyun taktiğini açıklar ve kullanır.
Satrançta farklı açılışları uygular.
Satranç oyununa yönelik öğretim basamaklamalarını temel düzeyde uygular ve öğretir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Satrancın esasları ve satrancın tarihi Anlatım Yöntemi ve Gösteri Yöntemi
2 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Tahta üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması. Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
3 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Tahta üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması. Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
4 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Satranç saati, kuraldışı konumlar, oyun bitişi Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
5 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Hızlı finiş (Giyotin), Puanlama Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
6 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Sah kale matı, şah vezir matı Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
7 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları İki fil matı, at fil matı Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Ara sınava hazırlık çalışması Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
10 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
11 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Satrançta yedi değerlendirme ilkesi Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
12 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Satrançta strateji ve taktik, Satrançta açılışlar Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
13 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Ertelenmiş (Ajurne) Oyunlar, Hızlı Satranç, Yıldırım Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
14 Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları Satranç oyununu öğretim yöntemleri ve basamakları Anlatım Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli ve grup çalışmaları
15 Maç izleme ve yorumlama Final sınavına hazırlık çalışması Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kulaç, O. (2001) Başlangıç Düzeyi Satranç Kaynak Kitabı Türkiye İş Bankası Yayınları İstanbul
Kulaç, O. 2009; Orta Düzey Satranç Kaynak Kitabı, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul
Kasparov, G. (2006). Benim Ustalarım, İş Bankası Yayınları, İstanbul
Chang R. (2007). Practical Chess Exercises: 600 Lessons from Tactics to Strategy, Wheatmark. US

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
0
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
1
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
2
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
0
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
3
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
1
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
1
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
1
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0