Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY317 | SATRANÇ II | 5 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, satranç oyununu oynama ve temel düzeyde öğretme becerisini kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; satrancın esasları ve satrancın tarihi, tahta üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması, satranç saati, kuraldışı konumlar, oyun bitişi, hızlı finiş (giyotin), puanlama, şah-kale matı, şah-vezir matı, iki fil matı, at-fil matı, piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri, satrançta yedi değerlendirme ilkesi, satrançta strateji ve taktik, ertelenmiş (ajurne) oyunlar, hızlı satranç, yıldırım, satrançta açılışlar ve satrancın öğretim yöntemleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Satrançta oyun kurallarını ve taşların hareketlerini anlatır . |
Satrançta oyun taktiğini açıklar ve kullanır. |
Satrançta farklı açılışları uygular. |
Satranç oyununa yönelik öğretim basamaklamalarını temel düzeyde uygular ve öğretir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Satrancın esasları ve satrancın tarihi | Anlatım Yöntemi ve Gösteri Yöntemi |
2 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Tahta üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması. | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
3 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Tahta üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması. | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
4 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Satranç saati, kuraldışı konumlar, oyun bitişi | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
5 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Hızlı finiş (Giyotin), Puanlama | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
6 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Sah kale matı, şah vezir matı | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
7 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | İki fil matı, at fil matı | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Ara sınava hazırlık çalışması | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
10 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
11 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Satrançta yedi değerlendirme ilkesi | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
12 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Satrançta strateji ve taktik, Satrançta açılışlar | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
13 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Ertelenmiş (Ajurne) Oyunlar, Hızlı Satranç, Yıldırım | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
14 | Video İzleme ve Tekrar Alıştırmaları | Satranç oyununu öğretim yöntemleri ve basamakları | Anlatım Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli ve grup çalışmaları |
15 | Maç izleme ve yorumlama | Final sınavına hazırlık çalışması | Anlatım Yöntemi, Uygulama Yöntemi, Gösteri Yöntemi ve Eşli Çalışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kulaç, O. (2001) Başlangıç Düzeyi Satranç Kaynak Kitabı Türkiye İş Bankası Yayınları İstanbul |
Kulaç, O. 2009; Orta Düzey Satranç Kaynak Kitabı, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul |
Kasparov, G. (2006). Benim Ustalarım, İş Bankası Yayınları, İstanbul |
Chang R. (2007). Practical Chess Exercises: 600 Lessons from Tactics to Strategy, Wheatmark. US |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
|
0 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
1 | |||||
2 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
2 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
0 | |||||
4 |
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
1 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
1 | |||||
2 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
1 | |||||
3 |
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |