TR EN

SPOR FELSEFESİ VE OLİMPİZM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY478 SPOR FELSEFESİ VE OLİMPİZM 8 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HALİS EGEMEN MERDAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, olimpiyat oyunlarındaki gelişmeleri ve olayları kronolojik sırayla inceleme ve yorumlama, eski medeniyetlerdeki olimpiyat oyunlarının ve modern olimpiyat oyunlarının organizasyon yapılarını ve işleyişini karşılaştırma bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Felsefenin temel kavramları, Felsefi bağlamda spor olgusunun incelenmesi, Hareket-Oyun felsefesi ve yarışma, Rekabet, Dayanışma, Yenme-Yenilme sorunsalı olarak spor, Olimpizmin tarihsel gelişimi ve Olimpik değerler eğitimi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Felsefe, spor felsefesi ve olimpizmin temel kavramlarını tanımlar.
Felsefe ve spor felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar.
Spor felsefesi ile ilgili kuramları ana hatlarıyla özetler.
Olimpiyat oyunlarındaki gelişmeleri ve olayları kronolojik sırayla inceler ve yorumlar.
Antik olimpiyat oyunlarının ve modern olimpiyat oyunlarının organizasyon yapılarını ve işleyişini karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Felsefenin Temel Kavramları Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili makale okuma Felsefi Bağlamda Spor Olgusunun İncelenmesi Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
3 Literatür tarama Bir Temel İnsan Hakkı Olarak Spor Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Kendini Yeniden Yaratma Olarak Spor Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Spor Yapan İnsan ve Beden Felsefesi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Spor Yapan İnsan ve Zihin Felsefesi Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Hareket ve Oyun Felsefesi Olarak Spor Olgusu ve Spor Yapan İnsan Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Bir Yarışma, Rekabet, Dayanışma, Yenme-Yenilme Sorunsalı Olarak Spor Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi
10 Literatür tarama ve sunum hazırlama Bir Felsefi Düşünüş Olarak Spor ve Olimpizm Anlatım, soru cevap yöntemi ve grup çalışması
11 Literatür tarama ve sunum hazırlama Olimpizmin Tarihsel Gelişimi; Antik Olimpiyat Oyunları ve İnsan İdeali Anlatım, soru cevap yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür tarama ve sunum hazırlama Olimpizmin Tarihsel Gelişimi; Modern Olimpiyat Oyunları ve Olimpik Hareket Anlatım, soru cevap yöntemi ve grup çalışması
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Olimpizmin Felsefi Dayanakları ve Olimpik Değerler Eğitimi Anlatım, soru cevap yöntemi ve grup çalışması
14 Literatür tarama ve sunum hazırlama Bir Kültür Olarak Olimpizm Anlatım, soru cevap yöntemi ve grup çalışması
15 Literatür tarama ve sunum hazırlama Olimpiyatların Karanlık Yüzü;Olimpik Ruhu Tehdit Eden Gelişmeler Anlatım, soru cevap yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Erdemli, A. (2016). Temel Sorunlarıyla Spor Felsefesi. E-Yayınları, İstanbul
Erdemli, A.(2008). Spor Yapan İnsan. E-Yayınları, İstanbul
Mehmet Şahin, M. (2009). Spor Ahlakı Ve Sorunları. Evrensel Basım Yayın, İstanbul
Özbey S., Güzel, P. Ve Yıldız, K. (2017). Olimpizm Ve Olimpik Hareket. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Reid, H.L. (2012). Introduction To The Philosophy Of Sport. United Kingdom, Rowman & Littlefield Publishers.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
5
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
2
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
1
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
1
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
4
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
5
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
2
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0