TR EN

EĞİTSEL OYUNLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY338 EĞİTSEL OYUNLAR 6 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, farklı özelliklerde ve yaş gruplarındaki bireyler için tasarlanmış eğitsel oyun faaliyetlerini uygulayabilecek, eğitsel oyunların hareket gelişimi üzerindeki etkilerini inceleyebilecek, eğitsel oyunların özelliklerine ve uygulanış biçimlerine göre, geliştirilmesi istenen kas grupları ya da temel motor becerilere yönelik oyun seçimini yapabilecek bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; oyun ve eğitsel oyun ile ilgili kavramlar, eğitsel oyunların sınıflandırılması, planlanması ve uygulanması ve temel motorik özelliklere yönelik eğitsel oyunlar konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

1.Oyun ve eğitsel oyun ile ilgili kavramları tanımlar.
2.Eğitsel oyunları oyun karakterlerine göre sınıflandırır.
3.Oyunun Dünya’da ve Türkiye’deki gelişim sürecini ve önemini açıklar.
4.Spor branşına özgü teknik beceri gelişimini destekleyecek nitelikteki eğitsel oyun faaliyetlerini uygular.
5.Farklı özelliklerde ve yaş gruplarındaki bireyler için tasarlanmış eğitsel oyun faaliyetlerini uygular.
6.Eğitsel oyunların hareket gelişimi üzerindeki etkilerini inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin genel işleyişi hakkında bilgilendirme, dersle ilgili kavramlar, oyunun tarihsel gelişim süreci. Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Eğitsel oyunların sınıflandırılması. Oyunun eğitimdeki yeri ve önemi. Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü özeti çıkarma Oyunun çocuk gelişimi üzerindeki etkileri (psikomotor gelişim, sosyal gelişim, zihinsel gelişim ve duygusal gelişim) Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama Eğitsel oyunların planlanması, farklı özelliklerdeki bireylere ve yaş gruplarına göre belirlenmesi, örnek uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
5 Video izleme Sportif eğitsel oyunlar (takım sporlarına yönelik örnek oyunlar) Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
6 Video izleme Sportif eğitsel oyunlar (bireysel sporlara yönelik örnek oyunlar) Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
7 Video izleme GENEL KONU TEKRARI Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme Temel motorik özelliklere göre eğitsel oyunlar; Kuvvet ve dayanıklılık geliştirmeye yönelik oyun uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
10 Konu ile ilgili makale okuma Temel motorik özelliklere göre eğitsel oyunlar; sürat, koordinasyon ve esneklik geliştirmeye yönelik oyun uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap ve Uygulama
11 Konu ile ilgili makale okuma Özel Gereksinimli Çocuklara yönelik uyarlanmış eğitsel oyunlar (bedensel engelliler) Anlatım, Soru-Cevap ve Uygulama
12 Literatür tarama Özel Gereksinimli Çocuklara yönelik uyarlanmış eğitsel oyunlar (zihinsel engelliler) Anlatım yöntemi ve grup çalışmaları
13 Literatür tarama Yaşlılarda eğitsel oyun kullanımı Uygulamalı grup çalışmaları
14 Literatür tarama Öğrenci grup çalışmaları; örnek oyun uygulamaları ve değerlendirilmesi Uygulamalı grup çalışmaları
15 Literatür tarama GENEL KONU TEKRARI Uygulamalı grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

1.Fluri, H. (2005). Rekreasyon Oyunları ve Alıştırmaları. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
2.Fraser, K. , Fraser, L. , Fraser, M. (2005). The 175 Best Camp Games: A Handbook for Leaders. Boston Mills Press. US
3.Çoban, B. (2006). Top İle Oynanan Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara.
4.Akandere, M. (2002). Sportif Oyunlara Hazırlayıcı Toplu Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar.
3
2
Egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
4
2
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
3
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
2
4
Sportif performans ve kondisyon ölçümlerine ilişkin değerlendirme sonuçlarını dikkate alarak egzersiz planı hazırlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
1
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
2
2
Egzersiz ve spor bilimleri alanındaki meslek gruplarının gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
3
3
Egzersiz sırasında karşılaşılabilecek olası sakatlıklara ilişkin önlem alır ve spor sakatlıkları sonrasında performans yapılanmasına yönelik egzersiz programı hazırlar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0