TR EN

TIBBİ TERMİNOLOJİ VE ENGELLİ BİREYLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY104 TIBBİ TERMİNOLOJİ VE ENGELLİ BİREYLER 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere tıp terimlerini doğru yazma, telaffuz etme ve engellilere yönelik fiziksel aktivite ve rehabilitasyon uygulamalarına ilişkin terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; tıp terimlerini oluşturan kökler, birleştirme formları, önekler ve sonekler, temel elementlerin nasıl bir araya gelerek tıbbi terimler oluşturduğu, çeşitli dallara ait tıbbi terimlerin tanımlaması, yaygın olarak tıp alanında kullanılan tıbbi kısaltmalar, Engelli bakımı ve rehabilitasyon uygulamaları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Engellilere yönelik tıbbi teminolojiyi yazar ve açıklar.
Yön Belirten Tıp Terimlerini ve Vücut boşluklarını açıklar.
İnsan anatomisine ait sistemleri açıklar.
Tıp Terimlerini uygulama alanlarına göre sınıflandırır.
Engellilere yönelik fiziksel aktivite ve rehabilitasyon uygulamalarına ilişkin terminolojiyi etkin bir şekilde kullanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Giriş ve Telaffuzlar Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Tıp terminolojisinde dört element; Tıp Terimleri sınıflandırılması Anlatım ve soru-cevap yöntemi
3 Video izleme Engelli bakımı ve rehabilitasyon uygulamaları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Kökler ve Birleştirme formları Anlatım ve soru-cevap yöntemi
5 Görsel ve yazılı literatür tarama Örnekler Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Sonekler Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Yön Belirten Tıp Terimleri ve Vücut boşlukları Anlatım, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli Çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Kardiyovasküler Sistem Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Üriner Sistem Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Sindirim Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Solunum Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
13 Görsel ve yazılı literatür tarama Üreme Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama Sinir Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama Kas İskelet Sistemi Terminolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özer,D.S.; Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor , Nobel Yayınevi, Ank.2001.
Atalay, N.G. , Kafa, N.; Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma , Gazi Kitapevi, Ank. 2016
Kaya, E.Ö., Kaya M. ; Görme Engellilerde Eğitim Ve Spor, Gazi Kitapevi, Ank. 2016

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
5
2
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
0
2
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
0
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
1
4
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
5
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
5
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
2
2
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Genel Toplam 75
Toplam İş Yükü / 25.5 2,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0